منتشر شده در 3 مرداد 1403 | بروزرسانی در 19 شهریور 1403

انواع آکنه و جوش صورت، علائم، دلایل و درمان‌های موثر

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

انواع آکنه و جوش صورت، علائم، دلایل و درمان‌های موثر

در حالی که آکنه یک بیماری شایع پوستی است، اما می‌دانستید که آکنه انواع مختلفی دارد؟ آکنه می‌تواند در هر سنی برای هر فردی ایجاد شود، اگرچه بیشتر نوجوانان را درگیر می‌کند. آکنه زمانی ایجاد می‌شود که منافذ پوست با چربی و سلول‌های مرده پوست بسته می‌شوند. در حالی که آکنه معمولاً نشانه‌ای از بیماری نیست، اما می‌تواند از نظر عاطفی و ظاهری ناراحت کننده باشد. در این مقاله به طور کامل در مورد انواع جوش و نحوه درمان آکنه و جوش روی صورت صحبت می‌کنیم.

انواع آکنه و جوش پوستی

آکنه یک اصطلاح کلی است که برای توصیف انواع جوش استفاده می‌شود. چهار نوع اصلی از آکنه وجود دارد که شامل کومدون، پاپول و پوستول، ندول و آکنه کیستیک هستند. علل مختلف آکنه را می‌توان بر اساس نوع آکنه‌ای که رخ می‌دهد شناسایی کرد. در ادامه به انواع آکنه و جوش پوستی اشاره می‌کنیم:

کومدون‌ها

کومدون یک فولیکول مو است که توسط چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست مسدود شده است. اگر کومدو در سطح پوست باز باشد، به عنوان جوش سر سیاه طبقه بندی می‌شود. اگر کومدو در سطح بسته باشد، به عنوان جوش سر سفید دسته بندی خواهد شد. کومدون‌ها اغلب کوچک و به رنگ قرمز هستند. شما معمولاً کومدون‌ها را روی پیشانی و چانه خود پیدا می‌کنید. کومدون‌ها بافتی برآمده روی پوست ایجاد می‌کنند.

این نوع آکنه هنوز در بزرگسالی یافت می‌شود، به خصوص برای افرادی که پوست چرب دارند. اگرچه آکنه ممکن است برای هر فردی ایجاد شود، اما عوامل خطری وجود دارند که می‌توانند در افزایش احتمال تشکیل کومدون نقش داشته باشند. اینها شامل سیگار کشیدن، رطوبت بالا، انتخاب کومدون‌های قبلی و فعلی و رژیم غذایی متشکل از مصرف زیاد لبنیات، چربی‌ها و قندها هستند. آکنه کومدونال به دلیل فعالیت بیش از حد غدد چربی که در ایجاد کومدون نقش دارند، نیاز به درمان طولانی مدت دارد.

دستکاری خودسرانه کومدون‌ها می‌تواند بیشتر از اینکه مفید باشد، ضرر داشته باشد. دیواره‌های فولیکول در جوش‌های سرسیاه و سرسفید به راحتی می‌توانند پاره شوند و این پارگی به باکتری‌ها اجازه می‌دهد تا به منافذ اطراف وارد شده و منجر به آکنه ملتهب شوند. بیرون آوردن کومدون‌ها در خانه می‌تواند باعث مشکلات زیر شود:

  • ایجاد جای زخم
  • شدید کردن آکنه
  • دردناک کردن آکنه
  • ایجاد عفونت
  • ایجاد آکنه التهابی

پاپول و پوستول

پاپول و پوستول

پاپول‌ها و پوستول‌ها کومدون‌هایی هستند که ملتهب شده‌اند. پاپول‌ها به صورت برجستگی‌های کوچک قرمز یا صورتی روی سطح پوست ظاهر می‌شوند. زمانی که کومدون پاره می‌شود و باکتری‌های داخل کومدون به لایه‌های پوست رها می‌شوند تشکیل می‌شوند. سپس بدن شما با التهاب به این باکتری پاسخ می‌دهد. پاپول‌ها اغلب توسط باکتری‌ها و تولید بیش از حد روغن و همچنین استرس و رژیم‌های غذایی حاوی قند زیاد ایجاد می‌شوند. در پاپول چرکی وجود ندارد، اگرچه بیشتر پاپول‌ها به پوستول تبدیل می‌شوند.

پوستول‌ها که به عنوان جوش سر سفید نیز شناخته می‌شوند، پاپول‌هایی هستند که عفونی شده‌اند و یک حلقه قرمز رنگ دارند که در اطراف برجستگی سفید ظاهر می‌شود. پوسچول‌ها می‌توانند بسیار بزرگ شده و در هر جایی از بدن ایجاد شوند. با این حال، آنها بیشتر در پشت، صورت و سینه یافت می‌شوند. پوستول می‌تواند در لمس دردناک باشد.

پوستول‌ها معمولاً به دلیل مسدود شدن فولیکول‌های مو توسط چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شوند و سپس عفونی خواهند شد. سایر علل ایجاد پوسچول شامل عدم تعادل هورمونی و واکنش‌های آلرژیک به غذا، آلرژن‌های محیطی و نیش حشرات هستند. پاپول‌ها و پوسچول‌ها اغلب با داروهای آکنه بدون نسخه قابل درمان هستند. با این حال، اگر اینها پس از چند هفته استفاده مؤثر نبودند یا علائم دیگری مانند جوش‌های بزرگ که بسیار دردناک هستند را روی بدن خود دیدید، به نزد پزشک متخصص پوست و مو بروید.

ندول‌ها

آکنه ندولار اغلب می‌تواند با پاپول اشتباه گرفته شود و بالعکس. تفاوت در این نوع آکنه این است که ندول‌ها در عمق سطح پوست ایجاد می‌شوند. به این صورت که باکتری ایجاد آکنه همراه با چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست در منافذ پوستی به دام میفتد. این ندول‌ها در لمس سخت و دردناک هستند.

ندول‌ها برجستگی‌هایی محسوب می‌شوند که می‌توانند به رنگ پوست باشند، اما به دلیل التهاب کمی قرمز تر هستند. این ندول‌ها می‌توانند هفته‌ها و حتی ماه‌ها باقی بمانند و در صورت عدم درمان در نهایت می‌توانند کیست‌هایی در لایه‌های پوست ایجاد کنند. آکنه ندولار یک نوع آکنه شدید است و اغلب می‌تواند با آکنه کیستیک اشتباه گرفته شود. ندول‌ها را نمی‌توان تنها با داروهای بدون نسخه درمان کرد. برای درمان آکنه همیشه باید با متخصص پوست خود مشورت کنید.

آکنه کیستیک

آکنه کیستیک

آکنه کیستیک یکی از شدیدترین انواع آکنه است. به دلیل ظاهر مشابه و میزان درد، کیست‌ها را می‌توان با ندول‌ها اشتباه گرفت. با این حال، کیست‌ها پر از چرک هستند در لمس نیز درناک خواهند بود. در حالی که این نوع آکنه اغلب در پوست صورت دیده می‌شود، آکنه کیستیک می‌تواند در کمر، گردن و شانه‌ها نیز دیده شود.

آکنه کیستیک اغلب در افرادی با پوست چرب دیده می‌شود. نوجوانان، زنان و بزرگسالان با عدم تعادل هورمونی ممکن است از آکنه کیستیک رنج ببرند. به طور کلی، کیست‌ها نوع شدیدی از ضایعات آکنه محسوب می‌شوند که ملتهب و پر از چرک هستند. با توجه به شدت آن، برنامه درمانی تجویز شده توسط متخصص پوست شما در درمان آکنه کیستیک موثر خواهد بود.

علت ایجاد آکنه و جوش صورت

در ابتدایی‌ترین مفهوم، آکنه ظهور غدد چربی عفونی یا ملتهب در پوست است؛ اما چگونه این غدد چربی ملتهب به لکه‌ها و جوش‌هایی تبدیل می‌شوند؟ نحوه عملکرد آن به این صورت است که منافذ پوست ما به سیستمی از غدد چربی مستقیماً زیر پوست متصل هستند. در این غدد چربی، سبوم تولید می‌شود.

سبوم به منظور حفظ رطوبت و سلامت پوست ایجاد می‌شود، اما تولید بیش از حد این روغن می‌تواند منجر به آکنه شود. هنگامی که روغن از طریق فولیکول به بیرون هل داده می‌شود، می‌تواند منافذ را مسدود کند و اگر به سلول‌های مرده پوست یا باکتری‌ها بچسبد، یک پلاگین در پوست ایجاد می‌کند. تجمع سبوم در پشت پلاگین ادامه می‌یابد و در نتیجه جوش ایجاد خواهد شد. با این حال، حدس و گمان‌های زیادی در مورد علل احتمالی آکنه وجود دارد، اما آنچه به آن مربوط می‌شود مربوط به شرایط زیر است:

  • سابقه ژنتیکی با آکنه
  • بیش از حد هورمون آندروژن
  • تولید بیش از حد روغن
  • وجود باکتری

برخی از این عوامل فوق را نمی‌توانید کنترل کنید. با این حال، می‌توانید اقداماتی را برای مراقبت از بدن و پوست خود برای جلوگیری و بهبود شعله ور شدن آکنه انجام دهید. حتی تغییرات ساده در روال مراقبت از پوست شما می‌توانند به شما کمک زیادی کنند. برای مثال، یادگیری نحوه صحیح شستشوی صورت می‌تواند به پاکسازی صورت از مواد زائد و تولید چربی اضافی کمک کند. در ادامه به وارد جزئیات می‌شویم تا علل ایجاد آکنه را بررسی کنیم:

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی

آکنه هورمونی به طور کلی در سال‌های نوجوانی ایجاد می‌شود، زمانی که شروع بلوغ باعث نوسانات سطح هورمونی می‌شود. با افزایش سطح هورمون‌ها به ویژه آندروژن‌ها، غدد پوست شروع به تولید مقادیر بیشتری سبوم می‌کنند. بلوغ تنها زمانی نیست که تغییرات هورمونی را تجربه می‌کنیم. زنان تغییرات منظمی را در سطوح هورمونی به ویژه استروژن و آندروژن (معمولاً مطابق با چرخه قاعدگی) تجربه می‌کنند. مردان نیز نوسانات سطح هورمونی را به خصوص در سنین نوجوانی تجربه می‌کنند، اما معمولاً در بزرگسالی این نوسانات کاهش می‌یابد.

عوامل ارثی

آکنه نیز نتیجه عوامل ارثی است. کودکانی که والدینشان با آکنه دست و پنجه نرم کرده‌اند، بیشتر با این عارضه پوستی دست و پنجه نرم می‌کنند. در حالی که این یک بیماری ژنتیکی نیست، اجزای ارثی با وجود این بیماری پوستی مرتبط است و این موضوع برای بسیاری از انواع بیماری‌های پوستی صدق می‌کند. سابقه خانوادگی می‌تواند ارتباط زیادی با نوع پوست شما داشته باشد و معمولاً نشان دهنده خوبی است که آیا فرد با جوش‌های آکنه مقابله می‌کند یا خیر. خبر خوب این است که استفاده از یک مرطوب کننده گیاهی در ترکیب با یک شستشوی غیرتهاجمی صورت می‌تواند به شما در رفع خشکی پوست و جلوگیری از شعله ور شدن آکنه کمک کند.

متن انگلیسی:
A strong family history is usually present in acne patients. Many school-going children with acne have parents or siblings who had/have acne.

ترجمه متن:
یک سابقه خانوادگی قوی معمولاَ در بیماران آکنه وجود دارد. بسیاری از دانش‌آموزانی که آکنه دارند والدین یا برادر و خواهرانی دارند که آنها نیز آکنه داشتند یا دارند.

News-medical.net

استرس و اضطراب

در حالی که استرس مستقیماً باعث ایجاد آکنه نمی‌شود، می‌تواند باعث تحریک یا تشدید جوش شود. در مطالعه‌ای روی 144 دانشجوی زن پزشکی بین 22 تا 24 سال، محققان دریافتند که شدت آکنه با میزان استرس دانشجویان ارتباط قوی دارد؛ اما پاسخ فیزیولوژیکی که استرس را با انواع مختلف آکنه مرتبط می‌کند چیست؟ وقتی استرس دارید، بدنتان هورمون‌هایی مانند کورتیزول و آدرنالین ترشح می‌کند. هنگامی که این هورمون‌ها در نوسان هستند، پوست شما چربی بیشتری ترشح می‌کند که می‌تواند باعث ایجاد جوش یا بدتر شدن جوش‌های قبلی شود. اگر متوجه شدید که پوست شما به ویژه حساس است، حتماً نکات مراقبت از پوست سالم را رعایت کنید تا با استرس مقابله کنید.

آیا رژیم غذایی می‌تواند باعث آکنه شود؟

ایا رژیم غذایی میتواند باعث آکنه شود؟

در مقطعی از زندگی، احتمالاً شخصی به شما گفته است که برخی غذاها باعث بدتر شدن جوش و جوش می‌شوند. غذاهای چرب مانند چیپس سیب زمینی و سیب زمینی سرخ شده و غذاهای شیرین مانند شکلات معمولاً به جوش نسبت داده می‌شوند. در واقعیت، رژیم غذایی شما به احتمال زیاد ربطی به ایجاد جوش ندارد، زیرا هورمون‌ها معمولاً عامل اصلی بروز جوش هستند. تصور می‌شود که برخی از غذاها می‌توانند آکنه را بدتر کنند. به عنوان مثال، گاهی اوقات می‌توان محصولات لبنی را در ایجاد جوش موثر دانست. غذاهای قندی و نشاسته‌ای نیز ممکن است جوش‌ها را بدتر کنند.

اگر فکر می‌کنید غذای خاصی در ایجاد یا بدتر شدن آکنه نقش دارد، می‌توانید سعی کنید آن را از رژیم غذایی خود حذف کنید تا ببینید چه اتفاقی میفتد. همچنین نشان داده شده است که رژیم غذایی با گلیسمی بالا باعث بدتر شدن آکنه می‌شود. این غذاها باعث افزایش زیاد قند خون و افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت می‌شوند. غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین مانند نان‌های سبوس‌دار، میوه‌ها و غلات پیچیده را انتخاب کنید.

همچنین بخوانید: علت جوش زدن بعد از عمل بینی و راه‌های درمان آن

درمان قطعی آکنه و جوش روی صورت

در حالی که برخی از انواع آکنه شایع‌تر از سایرین هستند، همه آکنه‌ها را می‌توان در یک طیف تشخیص داد. اینکه آیا آکنه خفیف یا متوسط دارید یا حتی جوش شدید، درمان مناسب مورد نیاز را تعیین می‌کند. با این وجود، مهم نیست که کدام یک از انواع مختلف آکنه در شما تشخیص داده شده است، نکاتی وجود دارند که باید از آنها آگاه باشید. چند نکته برای داشتن پوست خوب وجود دارند که در ادامه شرح می‌دهیم:

  • دست‌هایتان را از صورت خود دور نگه دارید.
  • رژیم غذایی متعادل و رژیم ورزشی را حفظ کنید.
  • عادت‌هایی ایجاد کنید که به کاهش استرس کمک می‌کنند.

مهم است که به خاطر داشته باشید که برای برخی بسته به شدت آکنه، همه نکات یکسان عمل نمی‌کنند. برخی از انواع آکنه نیاز به یک رژیم درمانی قوی‌تری دارند که توسط متخصص پوست شما ارائه می‌شوند.

درمان آکنه خفیف

آکنه خفیف پایین‌ترین سطح در طیف شدت انواع جوش است و اغلب با یک رژیم مراقبت از پوست قابل درمان است. متخصص پوست بر اساس رنگ پوست و محرک‌های آکنه، پاک کننده‌های دارویی یا مرطوب کننده‌ها را پیشنهاد می‌کند. اکثر محصولاتی که توسط متخصص پوست شما پیشنهاد می‌شود شامل بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک یا الکل و استون است.

درمان آکنه متوسط و شدید

درمان آکنه متوسط و شدید

برای آکنه متوسط یا آکنه شدید، متخصص پوست ممکن است علاوه بر یک رژیم مراقبت از پوست، داروهای آکنه را نیز تجویز کند. این داروها اغلب شامل آنتی بیوتیک‌ها یا داروهای هورمونی هستند. داروهای رایج برای آکنه متوسط و شدید عبارتند از:

  • کرم ترتینوئین (0.025 درصد و 0.1 درصد)
  • ژل داپسون
  • لوسیون کلیندامایسین یک درصد
  • ژل آداپالن
  • ایزوترتینوئین

طبق آکادمی پوست آمریکا، تقریباً 50 میلیون آمریکایی هر ساله با آکنه دست و پنجه نرم می‌کنند. چه جوش صورت و بدن را در سال‌های نوجوانی خود تجربه کنید (مانند 85 درصد از نوجوانان 12 تا 24 ساله)، چه کمی دیرتر این عارضه را روی پوست خود ببینید، به احتمال زیاد تجربه داشتن جوش را خواهید داشت.

درمان جوش سر سیاه و سر سفید

جوش سر سیاه و سر سفید از بسیاری جهات ساده‌ترین نوع درمان را دارند. درمان‌های بدون نسخه حاوی اسید سالیسیلیک، آزلائیک اسید و بنزوئیل پراکسید معمولا برای جوش سر سیاه و سر سفید استفاده می‌شوند و بسیار موثر نیز هستند. رتینوئیدها می‌توانند با افزایش گردش سلولی پوست از انسداد منافذ جلوگیری کنند.

درمان پاپول و پوستول

بنزوئیل پراکسید یک درمان نقطه‌ای عالی برای کاهش اندازه و قرمزی این ضایعات در ابتدای شروع و پاک کردن سریع‌تر آنها است. اسید سالیسیلیک، رتینول و گوگرد می‌توانند در صورت استفاده منظم در روتین مراقبت از پوست، تعداد جوش‌ها را کاهش دهند. برای آکنه‌های سرسخت، تجویز آنتی بیوتیک‌های موضعی یا خوراکی یا رتینوئیدهایی مانند ترتینوئین، آداپالن یا ایزوترتینوئین به رفع و جلوگیری از جوش‌ها کمک می‌کند.

درمان ندول‌ها و کیست‌ها

آکنه ندول و کیستیک به دلیل شدت آنها اغلب نیاز به درمان با نسخه دارند. به این ترتیب، برای این نوع آکنه‌ها باید به یک متخصص پوست مراجعه کنید. درمان اصلی معمولا ایزوترتینوئین خوراکی است، اما شاید شامل درمان‌های داخل مطب از جمله لایه برداری عمیق، لیزر پوست و حتی جراحی (در صورت وجود جای زخم) باشد.

درمان آکنه هورمونی

درمان آکنه هورمونی

این وضعیت به طور معمول نیاز به یک رویکرد چند جانبه دارد. گزینه‌های خوب شامل یک روال مراقبت از پوست برای پوست مستعد آکنه و همچنین درمان‌های تجویزی مانند کرم ترتینوئین یا آنتی بیوتیک‌های خوراکی است. همچنین شاید به درمان‌های داخل مطب مانند لایه برداری شیمیایی نیاز داشته باشد. علاوه بر این، به بانوان اغلب درمان‌های هورمونی مانند داروهای ضد بارداری خوراکی یا اسپیرونولاکتون پیشنهاد می‌شود.

سوالات متداول

-انواع آکنه و جوش صورت چیست؟
چهار نوع اصلی از آکنه وجود دارد که شامل کومدون، پاپول و پوستول، ندول و آکنه کیستیک هستند. علل مختلف آکنه را می‌توان بر اساس نوع آکنه‌ای که رخ می‌دهد شناسایی کرد.

-چه چیزی باعث آکنه می‌شود؟
آکنه ناشی از تولید بیش از حد چربی، مسدود شدن منافذ، باکتری، التهاب و تغییرات هورمونی است. ژنتیک، رژیم غذایی و استرس نیز می‌توانند در این موضوع نقش داشته باشند.

-چگونه می‌توانم آکنه را درمان کنم؟
آکنه خفیف با داروهای موضعی بدون نسخه حاوی بنزوئیل پراکسید، اسید سالیسیلیک یا آلفا هیدروکسی اسید قابل درمان است. آکنه متوسط ​​تا شدید ممکن است به داروهای تجویزی مانند رتینوئیدهای موضعی، آنتی بیوتیک‌های خوراکی یا ایزوترتینوئین نیاز داشته باشد

-آیا آکنه قابل پیشگیری است؟
حفظ عادات خوب مراقبت از پوست، اجتناب از دست زدن به صورت، استفاده از آرایش بدون چربی و اجتناب از غذاهایی که باعث آکنه می‌شوند. تکنیک‌های مدیریت استرس و خواب کافی نیز می‌توانند به پیشگیری از آکنه کمک کنند.

-چه کسانی ممکن است به آکنه مبتلا شوند؟
آکنه می‌تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد، اما به دلیل تغییرات هورمونی بیشتر در بین نوجوانان و جوانان شایع است. بزرگسالان و حتی نوزادان نیز ممکن است آکنه را تجربه کنند.

-چه مدت طول می‌کشد تا آکنه از بین برود؟
ممکن است هفته‌ها طول بکشد تا جوش‌های شما از بین بروند. به طور کلی، هنگامی که یک گزینه درمانی موثر را پیدا کردید، ممکن است بین شش تا هشت هفته طول بکشد تا آکنه شما از بین برود.

نظر شما

نظرات (5)

ساغر

من پوست خیلی حساسی دارم که سریع قرمز میشه و خارش میگیره. برای جای جوش هام می تونم لیزر انجام بدم؟ ممکنه حساسیت داشته باشم؟

کارشناس زیبایی رویینو

پاسخ به ساغر

پوست های حساس به طیف وسیعی از آلرژن ها واکنش نشان می دهند. برای نتیجه گیری بهتر ابتدا باید توسط پزشک متخصص پوست ویزیت شوید و بعد از معاینه بهترین روش، باتوجه به نوع پوست برای از بین بردن جای جوش به شما پیشنهاد داده می شود.

مهسیما

من در سن نوجوانی اصلا جوش نداشتم و پوستم خیلی خشک بود الان که 25سالمه پوستم و حتی روی کمرم شروع کرده به جوش زدن های خیلی زیاد لازمه که راکوتان بخورم؟

کارشناس زیبایی رویینو

پاسخ به مهسیما

یکی از دلایل ایجاد جوش ،تغییرات هورمونی ،سبک زندگی و تغییرات سنی و یا مشکلات کبدی می باشد.البته دلایل بسیار زیادی وجود دارد که در اینجا باتوجه به سوال شما به مهمترین آنها اشاره شد. برای مصرف هرگونه دارو باید ابتدا به پزشک مراجعه کرده تا برحسب دلیل ایجاد جوش داروی مناسب تجویز شود.

jasmine

به نظر من هیچی بیشتر از رژیم غذایی مهم نیست من خودم با تغییر رژیم خیلی از جوش هام از بین رفت