منتشر شده در 6 تیر 1403 | بروزرسانی در 22 مهر 1403

درمان سیاهی، کبودی و گودی زیر چشم

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

درمان سیاهی، کبودی و گودی زیر چشم

سیاهی، کبودی و گودی زیر چشم، ممکن است به‌دلیل عوامل مختلفی از جمله افزایش سن، عمل زیبایی بینی، خستگی و موارد دیگر رخ بدهد. اما به طور معمول نشان‌دهنده هیچ مشکل پزشکی خاصی نیستند. با وجود اینکه این موارد دلیلی برای نگرانی نیستند، ممکن است به دلایل زیبایی چهره یا افزایش اعتمادبه‌نفس به کمرنگ تر کردن آن‌ها تمایل داشته باشید. 

درمان‌های مختلفی از جمله روش‌های خانگی مثل کمپرس سرد و روش‌های پزشکی مثل لیزر درمانی برای این منظور وجود دارند. اینکه دقیقاً کدام روش با شرایط سنی، هارمونی چهره شما، شدت سیاهی‌ها و موارد دیگر مطابقت دارد، باید توسط پزشک اعلام شود. در این مقاله از رویینو به‌صورت تخصصی سراغ علل، تشخیص و درمان سیاهی و کبودی و گودی زیر چشم رفته‌ایم.

سیاهی زیر چشم چیست؟

سیاهی زیر چشم به تیرگی پوست ناحیه زیر چشم گفته می‌شود. این ناحیه بسته به رنگ طبیعی پوست شما ممکن است به‌صورت سایه‌هایی از آبی، بنفش، قهوه‌ای یا سیاه ظاهر شود. سیاهی زیر چشم می‌تواند باعث شود شما خسته یا مسن‌تر از سن واقعی خود به نظر برسید.

چه کسانی به سیاهی زیر چشم دچار می‌شوند؟

سیاهی زیر چشم می‌تواند در افراد با هر سن، نژاد و جنسیتی رخ دهد. همچنین، این تیرگی در تمام انواع پوست قابل مشاهده است. با وجود این، سیاهی زیر چشم در بعضی گروه‌های خاص از افراد شایع‌تر است. این گروه‌ها عبارت‌اند از:

  • افراد مسن: با افزایش سن، پوست نازک‌تر می‌شود و چربی و کلاژن زیر چشم از بین می‌رود. این امر می‌تواند باعث شود رگ‌های خونی زیر پوست بیشتر نمایان شوند و ظاهری تیره به نظر برسند.
  • افرادی که سابقه خانوادگی سیاهی زیر چشم دارند: اگر در خانواده شما سابقه سیاهی زیر چشم وجود داشته باشد، به احتمال زیاد خودتان هم به آن مبتلا خواهید شد.
  • افراد با رنگ پوست تیره‌تر: ملانین رنگ‌دانه مسئول رنگ پوست است. افراد با رنگ پوست تیره‌تر به طور طبیعی ملانین بیشتری در پوست خود دارند و این می‌تواند ناحیه زیر چشم را تیره‌تر نشان دهد.
  • افرادی که عمل بینی انجام می‌دهند: در حین عمل بینی (Rhinoplasty)، جراح بر روی استخوان‌ها و غضروف‌های بینی برش ایجاد می‌کند. این موضوع منجر به ایجاد تورم و خونریزی در ناحیه اطراف چشم می‌شود و ممکن است سیاهی و کبودی زیر چشم شود.

متن انگلیسی:
Having dark circles under your eyes tends to run in families. Studies have shown that having a family history of dark circles makes it more likely that you’ll experience them, too, and that this might be the most significant risk factor.

ترجمه متن:
سیاهی زیر چشم معمولاً ارثی است. مطالعات نشان داده است که داشتن سابقه خانوادگی سیاهی زیر چشم احتمال اینکه شما هم به آن دچار شوید را افزایش می‌دهد و این احتمالاً مهم‌ترین عامل خطر است.

health.com

بهترین روش برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم

بهترین روش برای درمان سیاهی و گودی زیر چشم
6 درمان سیاهی و گودی زیر چشم

اگر به دنبال روشی سریع و دائمی برای رفع سیاهی زیر چشم خود هستید، با پزشک متخصص پوست خود مشورت کنید. پزشک با بررسی وضعیت پوست شما، می‌تواند بهترین گزینه‌های درمانی را به شما پیشنهاد دهد. موارد زیر فقط چند روش پزشکی مؤثر برای درمان سیاهی و کبودی و گودی زیر چشم محسوب می‎شوند:

1. استفاده از کرم‌های موضعی و روشن‌کننده‌ها

بسیاری از پزشکان سعی می‌کنند تا با معرفی کرم‌های مفید و کاربردی، مشکل سیاهی و گودی زیر چشم را به‌راحتی برطرف کنند. کرم‌های مناسب برای محو کردن سیاهی، گودی و کبودی زیر چشم عبارت‌اند از:

  • کرم‌های موضعی: این کرم‌ها اغلب حاوی ویتامین C هستند که به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی ظاهر می‌شوند و به روشن شدن پوست زیر چشم کمک کنند.
  • روشن‌کننده‌ها: بعضی از روشن‌کننده‌ها حاوی هیدروکینون هستند که با مهار تولید ملانین (رنگ‌دانه پوست)، باعث کاهش تیرگی ناحیه زیر چشم می‌شوند. توجه داشته باشید که مصرف طولانی‌مدت از هیدروکینون و بدون نظارت پزشک می‌تواند عوارض جانبی به همراه داشته باشد.

2. لایه‌برداری شیمیایی روی پوست

لایه‌برداری شیمیایی با استفاده از اسیدهای آلفا هیدروکسی (AHA) لایه سطحی پوست را لایه‌برداری می‌کند. این کار به حذف سلول‌های مرده پوست و کاهش تجمع ملانین در ناحیه زیر چشم کمک می‌کند و در نتیجه باعث روشن شدن تیرگی این ناحیه می‌شود.

3. لیزر درمانی برای جوان‌سازی پوست چشم

لیزر درمانی با استفاده از لیزرهای غیرتهاجمی (مثل لیزر پالس دای و لیزر دیودی) می‌تواند باعث ترمیم، سفتی و جوان‌سازی سطح پوست شود. لیزر همچنین می‌تواند رگ‌های خونی زیر پوست را هدف قرار دهد و باعث کاهش تیرگی ناشی از نمایان شدن این عروق خونی شود.

4. تزریق فیلر به ناحیه زیر چشم

فیلر پوستی و یا بافتی مثل ژل هیالورونیک اسید، با تزریق به ناحیه زیر چشم، باعث افزایش حجم و برطرف شدن گودی و تیرگی این ناحیه می‌شوند. فیلرها همچنین می‌توانند چین‌وچروک‌های ظریف اطراف چشم را برطرف کرده و به جوان‌سازی این ناحیه کمک کنند.

5. جراحی پلک (بلفاروپلاستی)

بلفاروپلاستی (Blepharoplasty) یک عمل جراحی است که برای برداشتن پوست و چربی اضافی پلک بالا یا پایین انجام می‌شود. این جراحی می‌تواند به رفع افتادگی پلک، برطرف شدن پف زیر چشم و در نتیجه، کاهش سیاهی و کبودی این ناحیه کمک کند. توجه داشته باشید که بلفاروپلاستی یک عمل جراحی است و عوارض و دوره نقاهت خاص خود را دارد. حتماً با پزشک متخصص در مورد مزایا و معایب این روش درمانی مشورت کنید.

6. تزریق پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) 

در روش درمانی پی‌آرپی، مقداری از خون خود فرد گرفته شده و پس از جداسازی پلاسمای غنی از پلاکت (PRP)، به ناحیه زیر چشم تزریق می‌شود. پلاسمای غنی از پلاکت حاوی فاکتورهای رشد و ترمیم‌کننده است. در نتیجه می‌تواند به بازسازی بافت پوست اطراف چشم، بهبود جریان خون و تقویت کلاژن‌سازی کمک کند. ضمناً تزریق PRP می‌تواند باعث بهبود تیرگی و چین‌وچروک‌های زیر چشم شود.

درمان سیاهی زیر چشم بعد از عمل بینی

درمان سیاهی زیر چشم بعد از عمل بینی
کبودی زیر چشم بعد جراحی بینی 

سیاهی و کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی یک عارضه شایع است که به دلیل تورم و خونریزی در ناحیه اطراف چشم ایجاد می‌شود. این سیاهی و کبودی معمولاً در عرض چند هفته به طور کامل از بین می‌رود، اما می‌توانید با انجام اقداماتی به تسریع روند بهبودی و کاهش این عارضه کمک کنید.اگر در حال حاضر تحت عمل زیبایی بینی قرار گرفته‌اید و کبودی زیر چشم دارید، از روش‌ها و نکات زیر کمک بگیرید:

  • کمپرس سرد: کمپرس سرد را به مدت 10 تا 15 دقیقه و چند بار در روز روی ناحیه زیر چشم خود قرار دهید. برای تهیه کمپرس سرد می‌توانید از یک بسته یخ، کیسه ژل سرد یا حتی یک قاشق سرد استفاده کنید.
  • ارتفاع دادن سر: خوابیدن با سر بالا به‌منظور جلوگیری از تجمع مایعات در ناحیه زیر چشم و کاهش تورم و کبودی توصیه می‌شود. برای این کار می‌توانید از چند بالش اضافی یا یک تخت قابل تنظیم استفاده کنید.
  • مصرف داروها: با مشورت پزشک از داروهای مسکن مثل استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کنید.
  • ماساژ: ماساژ ملایم ناحیه زیر چشم می‌تواند به بهبود گردش خون و تسریع روند جذب خونریزی کمک کند. البته، توجه داشته باشید که باید این کار را با احتیاط و به‌آرامی انجام دهید تا به پوست ظریف زیر چشم آسیبی نرسد.
  • استفاده از کرم‌های موضعی: بعضی از کرم‌های موضعی مثل کرم ویتامین K و آرنیکا می‌توانند به کاهش تورم و کبودی کمک کنند.
  • پرهیز از فعالیت‌های سنگین: در چند روز اول بعد از عمل بینی، از انجام فعالیت‌های سنگین و ورزش خودداری کنید.
  • استفاده از عینک آفتابی: هنگام بیرون رفتن از منزل حتماً از عینک آفتابی استفاده کنید.
  • صبر و حوصله: صبر کنید تا سیاهی و کبودی زیر چشم بعد از عمل بینی در عرض چند هفته به طور کامل از بین برود.

درمان سیاهی زیر چشم با لیزر

لیزر درمانی یکی از روش‌های مؤثر برای درمان سیاهی زیر چشم است. در این روش، پزشک با استفاده از طول موج‌های مختلف نور، علل مختلف تیرگی زیر چشم، از جمله تجمع ملانین، رگ‌های خونی نمایان و چین‌وچروک‌ها را برطرف می‌کند.انواع لیزر درمانی برای سیاهی زیر چشم عبارت‌اند از:

  • لیزر پالس دای (PULSED laser): این نوع لیزر برای هدف قرار دادن و از بین بردن رگ‌های خونی نمایان زیر چشم استفاده می‌شود.
  • لیزر اربیوم (Erbium laser): این نوع لیزر به طور کلی برای سفت کردن و جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود و می‌تواند به کاهش چین‌وچروک‌های ظریف و خطوط ریز اطراف چشم کمک کند.
  • جوانسازی با لیزر (laser resurfacing)جوانسازی با لیزر با ایجاد سوراخ‌های ریز میکروسکوپی در پوست، باعث تحریک کلاژن‌سازی و بازسازی پوست می‌شود و در نتیجه به روشن شدن و صاف شدن پوست زیر چشم کمک می‌کند.

درمان سیاهی و گودی زیر چشم در خانه

درمان سیاهی و گودی زیر چشم در خانه
درمان خانگی کبودی زیر چشم

خبر خوب این است که راهکارهای خانگی مؤثری هم برای کاهش پف زیر چشم و بهبود ظاهر کلی ناحیه زیر چشم وجود دارند. در ادامه به بعضی از این راهکارها اشاره می‌کنیم:

1. استفاده از کمپرس سرد

استفاده از کمپرس سرد یک روش ساده و مؤثر برای کاهش پف زیر چشم است. یک دستمال تمیز را با آب خنک خیس کنید و به مدت چند دقیقه و با فشار ملایم روی چشم‌های بسته خود قرار دهید. این کار را در حالت نشسته انجام دهید.

2. داشتن خواب کافی

اکثر متخصصان توصیه می‌کنند که روزانه 7 تا 9 ساعت بخوابید. خواب کافی به بدن شما فرصت می دهد تا خود را ترمیم کند و همچنین از تجمع مایعات در زیر چشم جلوگیری می‌کند.

3. خوابیدن با سر بالاتر

خوابیدن با سر کمی بالاتر می‌تواند از تجمع مایعات در ناحیه زیر چشم در طول شب جلوگیری کند. می‌توانید چند بالش زیر سر خود قرار دهید یا از تخت خواب قابل تنظیم استفاده کنید.

4. محدود کردن مصرف مایعات قبل از خواب و نمک در رژیم غذایی

مصرف زیاد مایعات قبل از خواب و همچنین رژیم غذایی پر نمک می‌تواند منجر به انباشته شدن مایعات در بدن و پف زیر چشم شود. بنابراین، سعی کنید مصرف مایعات قبل از خواب را محدود کنید و میزان نمک در رژیم غذایی خود را کاهش دهید.

5. ترک یا کنترل حداکثری سیگار

سیگار کشیدن باعث کاهش سرعت کلاژن‌سازی می‌شود. کلاژن، پروتئینی است که به استحکام و انعطاف‌پذیری پوست کمک می‌کند. با کاهش کلاژن، پوست نازک‌تر می‌شود و رگ‌های خونی زیر آن بیشتر نمایان می‌شوند که منجر به تیره به نظر رسیدن ناحیه زیر چشم می‌شود.

6. کنترل علائم آلرژی و مالش بیش از حد پلک

اگر مستعد آلرژی هستید، سعی کنید از عوامل محرک آن دوری کنید. همچنین با مشورت پزشک از داروهای ضد حساسیت استفاده کنید. مالش بیش از حد پلک هم می‌تواند باعث تحریک و پف زیر چشم شود.

7. استفاده از لوازم و تکنیک‌های آرایشی

از کانسیلر (اصلاح‌کننده رنگ) برای پوشاندن سیاهی و سایه زیر چشم استفاده کنید. کانسیلرهای مخصوص زیر چشم با فرمولاسیون سبک و روشن‌کننده می‌توانند به بهبود ظاهر کلی ناحیه زیر چشم کمک کنند. همچنین، با کمک تکنیک‌های ویژه آرایش چهره از جمله کانتورینگ صورت می‌توانید سیاهی و گودی زیر چشم را موقتاً ناپدید کنید.

سؤالاتی که پزشک در مورد درمان سیاهی زیر چشم می‌پرسد

سوالاتی که پزشک در مورد درمان سیاهی زیر چشم می پرسد
سیاهی و گودی زیر چشم زنان

هنگامی که برای سیاهی و گودی زیر چشم به پزشک مراجعه می‌کنید، دکتر احتمالاً سؤالات مختلفی از شما خواهد پرسید تا بتواند علت این مشکل را بهتر تشخیص دهد. بعضی از سؤالات احتمالی پزشک عبارت‌اند از:

  • از چه زمانی متوجه سیاهی/گودی/کبودی زیر چشم خود شده‌اید؟
  • آیا علائم شما همیشه وجود داشتند یا گاه‌به‌گاه ظاهر می‌شوند؟
  • چه عواملی باعث بهبود علائم شما می‌شود؟
  • چه عواملی باعث بدتر شدن علائم شما می‌شود؟
  • از چه داروهایی استفاده می‌کنید؟
  • آیا سیگار می‌کشید؟
  • آیا از مواد مخدر استفاده می‌کنید؟
  • از چه مکمل‌هایی (گیاهی یا دارویی) استفاده می‌کنید؟
  • آیا بیماری‌های دیگری هم دارید؟
  • آیا سابقه اختلالات خونریزی یا لخته شدن خون دارید؟

با پاسخ دادن دقیق و کامل به سؤالات پزشک، کمک می‌کنید تا تصویر واضح‌تری از وضعیت سلامتی و علت سیاهی و گودی زیر چشم برای او شکل بگیرد.

چه زمانی به پزشک مراجعه کنم؟

سیاهی و کبودی زیر چشم در بیشتر موارد، جای نگرانی ندارند و با رفع علت زمینه‌ای، به مرور زمان برطرف می‌شوند. با این حال، در بعضی موارد، سیاهی و کبودی زیر چشم می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به درمان دارد. در شرایط حساس زیر، برای درمان سیاهی و کبودی و گودی زیر چشم حتماً به پزشک مراجعه کنید:

  • سیاهی و کبودی ناگهانی یا شدید: اگر به طور ناگهانی دچار سیاهی و کبودی شدید در زیر چشم خود شده‌اید (همراه با علائم دیگری مثل درد، قرمزی، خارش یا دوبینی) حتماً به پزشک مراجعه کنید. این می‌تواند نشانه‌ای از یک عفونت، لخته شدن خون یا سایر مشکلات جدی باشد.
  • سیاهی و کبودی فقط در یک چشم: اگر سیاهی و کبودی فقط در یک چشم شما ایجاد شده است، به‌جای هر دو چشم، حتماً به پزشک مراجعه کنید. این موضوع نشانه‌ای از یک مشکل خاص در آن چشم، مثل عفونت، التهاب یا تومور است.
  • سیاهی و کبودی همراه با علائم دیگر: اگر سیاهی و کبودی زیر چشم با علائم دیگری مثل سردرد، تب، خستگی مفرط، کاهش اشتها یا مشکلات تنفسی همراه است، حتماً به پزشک مراجعه کنید. این قبیل علائم نشان‌دهنده بیماری‌های زمینه‌ای مثل کم‌خونی، مشکلات تیروئید یا عفونت هستند.

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، پزشک می‌تواند با معاینه فیزیکی و انجام آزمایش‌های لازم، علت سیاهی و کبودی زیر چشم شما را تشخیص دهد و در صورت نیاز، درمان مناسب را برای شما تجویز کند.

راه‌حل‌های مرتبط

بلفاروپلاستی (جراحی پلک)
SimaayGiti

SimaayGiti

راه رفع کبودی زیر چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی

راه رفع کبودی زیر چشم بعد از عمل بلفاروپلاستی چیه؟ روشی برای پیشگیری از کبودی چشم بعد از جراحی زیبایی پلک وجود داره؟
2

پاسخ

آخرین پاسخ: 16 مهر 1403

.

کلینیک پوست و موی سرنای

یاس.رحمانی

یاس.رحمانی

بلفاروپلاستی برای حلقه های تیره زیر چشم

من هم افتادگی پلک دارم و هم زیر چشمام حلقه های تیره است. می خواستم بدونم که آیا بلفاروپلاستی کمکی به رفع حلقه های تیره رنگ زیر چشم می کند؟
2

پاسخ

آخرین پاسخ: 9 مهر 1403

.

کلینیک پوست و موی سرنای

آبان

تغذیه بعد بلفاروپلاستی

بعد از عمل بلفاروپلاستی چه بخوریم که زودتر ورم پلک بخوابه و کبودیش زود خوب شه؟
1

پاسخ

آخرین پاسخ: 5 مهر 1403

.

دکتر امین آمالی

melody

melody

کاهش بینایی بعد بلفاروپلاستی

من شنیدم بعضیا بعد جراحی پلک بینایی شون کم میشه. کاهش بینایی و تاری دید بعد از بلفاروپلاستی از عوارض بلفاروپلاستی به حساب میاد یا اینکه نباید اتفاق بیفته؟
1

پاسخ

آخرین پاسخ: 6 مهر 1403

.

دکتر امین آمالی

Aki

عدم تقارن چشم ها بعد از بلفاروپلاستی

سلام خسته نباشید. من ۱ماه عمل بلفارو انجام دادم اما چشم سمت راستم بازتر و بزرگتر از سمت چپ هست. چشم سمت چپم کوچیکتر از سمت راست هست و دقیقا فاصله چشم و ابرو سمت چپم کمتر از سمت راست هست. خیلی نگران هستم.چشم سمت راستم قبل از عمل هم افتادگی بیشتر داشت. بعد از عمل خط بخیه یکی نبود بخیه همین سمت چپ ب
14

پاسخ
(9 متخصص . 5 کاربر)

آخرین پاسخ: 21 مهر 1403

.

پیمان برومند

.mitra_02

.mitra_02

جلوگیری از ریزش مژه بعد از بلفاروپلاستی

برای جلوگیری از ریزش مژه بعد از بلفاروپلاستی باید چیکار کرد؟ این عارضه برای همه افراد اتفاق میفته؟
1

پاسخ

آخرین پاسخ: 5 مهر 1403

.

دکتر امین آمالی

نظر شما

نظرات (4)

nasim

ترک سیگار می تونه تیرگی دور چشم رو از بین ببره یا کم کنه؟

کارشناس زیبایی رویینو

پاسخ به nasim

استعمال دخانیات یکی از دلایل تیرگی پوست می باشد. با قطع مصرف دخانیات از تیره شدن پوست میتوان جلوگیری کرد.

زهرا مولایی

من بعد از عمل بینی دچار سیاهی دور چشم شدم با اینکه خیلی از زمان جراحی گذشته هنوز تا یه حدی سیاهی دور چشم دارم مگه نمیگن با گذشت زمان این سیاهی از بین میره؟ :((((

کارشناس زیبایی رویینو

پاسخ به زهرا مولایی

کبودی اطراف چشم یکی از عوارض موقت عمل جراحی بینی است که کم کم با مرور زمان از بین خواهد رفت.البته مصرف مایعات به مقدار کافی اعم از آب یا آب میوه و مصرف مولتی ویتامینها می تواند این روند و تسریع ببخشد.

لینک‌های مرتبط