منتشر شده در 22 فروردین 1403 | بروزرسانی در 8 مهر 1403

درمان کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

درمان کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی

دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از عمل بینی برای به دست آوردن بهترین نتیجه و به حداقل رساندن خطر بروز عوارض حیاتی است. کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی جزء عوارض جانبی بسیار شایع محسوب می‌شود. این مشکل طبیعی است و انتظار می‌رود بعد از عمل زیبایی بینی به سرعت خود را نشان دهد. میزان کبودی و ورم دور چشم بعد از عمل بینی برای همه بیماران به یک اندازه رخ نمی‌دهد و در برخی افراد بیشتر و در بعضی کمتر ایجاد می‌شود. در این مقاله از رویینو به نحوه مدیریت اصولی کبودی و ورم دور چشم بعد از عمل بینی می‌پردازیم.

کبودی و ورم زیر چشم بعد از عمل بینی نشانه چیست؟

ورم و کبودی بعد از جراحی بینی شایع است و بخشی طبیعی از روند بهبودی است. ورم و کبودی در چند هفته اول پس از جراحی بهبود می‌یابند، اما ممکن است چندین ماه طول بکشد تا نتایج نهایی جراحی قابل مشاهده باشند. پیروی از دستورالعمل‌های خاص دکتر برای مراقبت‌های بعد از عمل می‌تواند به بهبود بهبودی سریع‌تر کمک کند. با این حال، در ادامه به بررسی ورم و کبودی می‌پردازیم:

ورم

ورم بخشی طبیعی از روند بهبودی پس از جراحی بینی است و شاید چند هفته طول بکشد تا کاهش یابد. بلافاصله پس از جراحی می‌توانید انتظار ورم قابل توجهی در اطراف بینی و چشم داشته باشید که ممکن است بینی شما را بزرگتر از آنچه هست نشان دهد. این ورم به تدریج در طی چند روز اول پس از جراحی بهبود می‌یابد، اما می‌تواند تا چند هفته باقی بماند. شما این امکان را دارید با گذاشتن کمپرس یخ روی بینی، بالا نگه داشتن سر و پرهیز از هرگونه فعالیتی که فشار خون را افزایش می‌دهد، ورم را کاهش دهید.

کبودی

کبودی بعد از جراحی بینی نیز شایع است و می‌تواند در اطراف چشم‌ها، گونه‌ها و بینی ایجاد شود. میزان کبودی بسته به فرد و نوع عمل جراحی متفاوت باشد. کبودی معمولاً در عرض 2 تا 3 روز پس از جراحی به اوج خود می‌رسد و سپس به تدریج طی هفته بعد تا 10 روز بهبود می‌یابد. شما این امکان را دارید با قرار دادن کمپرس یخ روی نواحی آسیب دیده و پرهیز از هرگونه فعالیتی که می‌تواند باعث آسیب بیشتر به صورت شود به کاهش کبودی کمک کنید.

مراحل رفع کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی

مراحل رفع کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی

ممکن است بپرسید: «ورم و کبودی بعد از جراحی بینی چقدر طول می‌کشد؟» باید بگوییم که روند بهبودی پس از جراحی بینی را می‌توان به چند مرحله تقسیم کرد که هر کدام ویژگی‌ها و بازه زمانی خاص خود را دارند. در ادامه به مراحل رفع کبودی و ورم دور چشم بعد از عمل بینی اشاره می‌کنیم:

1- دوره فوری بعد از عمل (یک تا 7 روز)

اولین مرحله بهبودی بعد از جراحی بینی، دوره فوری پس از عمل است که تا چند روز اول بعد از جراحی ادامه دارد. در این مدت، عوارضی مانند ورم، کبودی و ناراحتی زیادی را در اطراف بینی و چشمان خود تجربه خواهید کرد. دکترهای عمل بینی  ممکن است برای مدیریت هر گونه ناراحتی داروهای ضد درد تجویز کنند و احتمالاً برای حمایت از روند بهبودی، اسپلینت یا گچ بینی خواهید داشت. مهم است که در این مرحله استراحت کنید و از هر گونه فعالیتی که می‌تواند فشار خون شما را افزایش دهد یا آسیب بیشتری به صورت وارد کند اجتناب کنید

2- دوره بهبودی اولیه (یک تا 2 هفته)

مرحله دوم بهبودی بعد از جراحی بینی، دوره بهبودی اولیه است که تا چند هفته اول پس از جراحی بینی ادامه دارد. ورم و کبودی در طی این مدت کاهش پیدا می‌کنند، اما هنوز این عوارض به خوبی قابل مشاهده هستند. در این مرحله ممکن است نتایج اولیه جراحی را مشاهده کنید و شکل بینی خود را ارزیابی کنید. پزشک شما ممکن است هر گونه اسپلینت و تامپون بینی را بردارد و در مورد نحوه مراقبت از بینی و روند ریکاوری به شما توصیه‌های لازم را ارائه دهد.

3- دوره اواسط بهبودی (3 تا 6 هفته)

سومین مرحله بهبودی بعد از جراحی بینی، دوره اواسط بهبودی است که تا چند هفته بعد از جراحی ادامه دارد. در طی این مدت، ورم و کبودی همچنان در حال بهبود هستند و تغییرات قابل توجهی در ظاهر بینی خود خواهید دید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که ورزش‌های سبک و سایر فعالیت‌های روزانه خود را شروع کنید، اما همچنان باید از هر گونه فعالیتی که می‌تواند به بینی شما فشار وارد کند یا در روند بهبودی اختلال ایجاد کند، خودداری کنید.

4- دوره بهبودی دیرهنگام (6 هفته بیشتر)

چهارمین و آخرین مرحله بهبودی بعد از جراحی بینی، دوره بهبودی دیرهنگام است که می‌تواند چندین ماه یا بیشتر طول بکشد. در این مدت ورم باقیمانده به تدریج فروکش کرده و نتایج نهایی جراحی و ظاهر اصلی بینی شما آشکارتر از قبل خواهد شد. همچنین در این مرحله کبودی به طور کامل از بین رفته است. پزشک به نظارت بر پیشرفت ریکاوری شما ادامه می‌دهد و در مورد مراقبت بهتر به شما توصیه‌های لازم را ارائه می‌دهد.

عوامل موثر بر میزان کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی

عوامل موثر بر میزان کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی

عوامل زیادی در بروز کبودی و ورم بعد از جراحی بینی موثر هستند. این عوامل عبارتند از:

  • نوع جراحی: برخی از تکنیک‌های جراحی بینی باعث گسترش بیشتر کبودی و ورم دور چشم می‌شوند. برای مثال، حرکت استخوان‌های بینی می‌تواند ورم را افزایش دهد، اما اگر فقط سوراخ‌های بینی تغییر شکل داده شوند، کبودی و ورم کم خواهند بود.
  • نوع بینی: هر چه فرد بینی گوشتی و بزرگی داشته باشد، کمبودی و ورم بیشتری نیز ایجاد می‌شود. ورم و کبودی ممکن است برای چند هفته ناخوشایند باشد، اما شما برای یک عمر از بینی جدید خود لذت خواهید برد.
  • پاسخ بدن: برخی از بیماران بیشتر از دیگران در معرض ورم و کبودی هستند. مواردی مانند سن، ضخامت پوست، گردش خون، تغذیه و عوامل دیگر همگی می‌توانند بر پاسخ بدن به بهبودی پس از جراحی بینی تاثیر بگذارند.
  • روند مراقبتی: رعایت دستورالعمل‌های مراقبتی بسیار مهم است، زیرا روند ریکاوری را تسریع می‌بخشد. اگر به توصیه‌های پزشک توجه نکنید، کمبودی و ورم دیرتر ناپدیدی می‌شوند.
  • مصرف دارو: برخی از داروها و مکمل‌ها می‌توانند کبودی، ورم و خونریزی پس از جراحی را افزایش دهند. اجتناب از مصرف این داروها در هفته‌های بعد از عمل برای مدیریت عوارض اهمیت زیادی دارد و حتی بخش از اقدامات قبل از عمل بینی محسوب می شود.
  • مصرف دخانیات: سیگار و قلیان پاسخ درمانی بدن را کند می‌کند. نیاز است که بیماران در طول فرآیند بهبودی جراحی بینی از مصرف دخانیات خودداری کنند تا عوارض ناشی از عمل به سرعت رفع شوند.
  • ضربه به بینی: وارد آمدن ضربه بینی در هر زمان بعد از عمل عواقبی مانند نیاز دوباره به جراحی، خونریزی شدید، انحراف بینی و سایر موارد دارد. همچنین درمان کبودی و ورم زیر چشم بر اثر ضربه بعد از عمل باید طبق توصیه پزشک باشد.

نکات مهم در کاهش کبودی و از بین بردن کبودی و ورم چشم

کاهش کبودی و ورم دور چشم بعد از جراحی بینی باعث می‌شوند تا خیلی سریع‌تر به فعالیت‌های روزانه خود باز گردید. در ادامه به نکات مهم برای کاهش میزان کبودی و ورم چشم اشاره می‌کنیم:

  • بالا نگه داشتن سر: در چند روز اول پس از جراحی سرتان را بالاتر از قلب خود قرار دهید. این کار با جلوگیری از تجمع مایعات در اطراف بینی و چشم‌ها به کاهش کبودی و ورم کمک می‌کند. یک یا دو بالش نرم را موقع خوابیدن و استراحت زیر سر خود قرار دهید.
  • استفاده از کمپرس سرد: کمپرس سرد می‌تواند به کاهش ورم و التهاب کمک کند. کیسه یخ را به مدت 10 تا 15 دقیقه چند بار در روز روی نواحی آسیب دیده قرار دهید. برای جلوگیری از آسیب پوست زیر کیسه یخ یک پارچه تمیز بگذارید.
  • دوری از نور خورشید: گرما و نور خورشید می‌توانند ورم را افزایش داده و روند بهبودی را طولانی کند. در چند هفته اول پس از جراحی از دوش آب گرم یا حمام، سونا و اتاق بخار خودداری کنید و از نور مستقیم خورشید دور بمانید.
  • مصرف آب فراوان: نوشیدن مایعات به مقدار زیاد می‌تواند با دفع مایعات و سموم اضافی از بدن به کاهش کبودی و ورم کمک کند. حتماً در طول روز به طور منظم آب، چای گیاهی و سایر مایعات بدون کافئین بنوشید.
  • پرهیز از فعالیت‌های شدید: فعالیت‌های شدید می‌توانند باعث افزایش فشار خون و طولانی شدن روند بهبودی شوند. حداقل تا دو هفته پس از جراحی یا طبق توصیه پزشک از بلند کردن اجسام سنگین و فعالیت‌های شدید و همچنین ورزش بعد از عمل بینی خودداری کنید.

متن انگلیسی:
A black eye is a bruise in the tissues around your eye. A black eye is also known as periorbital haematoma. Most black eyes will heal on their own in a few days.

ترجمه متن:
به کبودشدگی بافت اطراف چشم، چشم کبود (
black eye) می‌گویند. به چشم کبود (در اصلاح علمی) «هماتوم پری‌اوربیتال» نیز می‌گویند. کبودی چشم معمولاً ظرف چند روز خود‌به‌خود برطرف می‌شود.

Healthdirect

برای کبودی و ورم چشم چی خوبه؟

برای کبودی و ورم چشم چی خوبه؟

رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات و پروتئین بدون چربی می‌توانند به بهبود و کاهش التهاب کمک کنند. در هفته اول پس از جراحی بینی، غذاهایی بخورید که نرم و جویدن آنها آسان باشد. برای مثال، ماست، بلغور جو دوسر، تخم مرغ آب پز، پوره سیب زمینی و سوپ عالی هستند. میوه‌های تازه‌ای را که حاوی آب و محتوای مغذی بالایی هستند، مانند توت فرنگی، هندوانه، سیب و زغال اخته را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بعد از هفته دوم می‌توانید غذاهای دیگری مانند مرغ، ماهی، برنج و سایر موارد که نیاز به جویدن زیاد دارند را در رژیم غذایی خود قرار دهید. برای مدیریت صحیح کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی مصرف آب آناناس، آب سیب و آب کرفس و انواع ویتامین‌ها به خصوص ویتامین K توصیه می‌شود.

سوالات متداول کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد کبودی و ورم چشم پس از جراحی بینی به شرح زیر است:

-چه مقدار کبودی و ورم بعد از جراحی بینی طبیعی است؟
کبودی و ورم بعد از جراحی بینی طبیعی است و مقدار آن بسته به فرد و میزان جراحی متفاوت است. ورم معمولاً در چند روز اول پس از جراحی شدیدتر است و به تدریج طی چند هفته تا چند ماه آینده بهبود می‌یابد. کبودی اغلب با سرعت بیشتری بهبود پیدا می‌کند.

-کبودی و ورم بعد از جراحی بینی چقدر طول می‌کشد؟
کبودی و ورم معمولاً در 48 ساعت اول پس از جراحی به اوج خود می‌رسد و سپس به تدریج طی یک تا 2 هفته آینده فروکش می‌کند. با این حال، ممکن است چندین ماه طول بکشد تا تمام ورم به طور کامل برطرف شود.

-برای به حداقل رساندن کبودی و ورم بعد از جراحی بینی چه کاری می‌توانم انجام دهم؟
مراقبت‌های بعد از عمل را به دقت دنبال کنید. این مراقبت‌ها اغلب شامل استفاده از کمپرس سرد، بالا نگه داشتن سر، مصرف غذای مناسب، اجتناب از فعالیت‌های شدید و مصرف داروهای تجویز شده مانند مسکن‌ها و داروهای ضد التهابی باشد.

-چه زمانی باید نگران کبودی و ورم بیش از حد باشم؟
در حالی که پس از جراحی بینی مقداری کبودی و تورم انتظار می‌رود، بدتر شدن بیش از حد یا ناگهانی این علائم ممکن است نشان دهنده عارضه‌ای مانند هماتوم یا عفونت باشد. در صورت احساس درد شدید، خونریزی غیرطبیعی بعد از عمل بینی یا هر علامت دیگری به پزشک مراجعه کنید.

-آیا می‌توانم برای پوشاندن کبودی بعد از جراحی بینی آرایش کنم؟
اکثر جراحان توصیه می‌کنند که از آرایش روی ناحیه جراحی تا زمان بهبودی کامل خودداری شود تا خطر عفونت کاهش یابد. با این حال، معمولاً می‌توانید از آرایش برای استتار کبودی روی سایر قسمت‌های صورت خود استفاده کنید.

راه‌حل‌های مرتبط

عمل زیبایی بینی

r2403409265

جوش زدن روی بینی بعد از عمل بینی

سلام من یک و نیم ماه عمل کردم الان چسبم در اوردم جوش قرمز کوچیک زده و خیلی خارش داره. علت جوش روی بینی بعد از عمل بینی چیه ؟ چسب نزنم خوب میشه؟
1

پاسخ

آخرین پاسخ: 24 مهر 1403

.

دکتر پیمان برومند

Asi

فرورفتگی بالای سوراخ های بینی بعد از عمل

سلام وقتتون بخیر من چهار ماهه که عمل کردم بعد از عملم نوک بینی دقیقا بالای سوراخ های بینی بخیه داشت و بعد از کشیدن بخیه ها فرورفته شده و ظاهر خوبی نداره میشه لطفا بگید چطور درمان میشه؟ شنیدم با تزریق غضروف و یا کلاژن ساز میشه درستش کرد نظرشما چیه؟
6

پاسخ
(4 متخصص . 2 کاربر)

آخرین پاسخ: دیروز

.

دکتر امین آمالی

زهرا نصیری

قوس بینیم بعد از چند مدت کم شده

سلام من الان یک ماه و نیم از عملم میگذره و هر هفته قوس بینیم کمتر میشه . اما اول قوس تقریبا زیادی داشته . چیکار کنم؟
4

پاسخ

آخرین پاسخ: دیروز

.

دکتر امین آمالی

r2402910546

بوی عفونت و درد به خاطر تزریق ژل به بینی

سلام وقت بخیر، من دوسال از عملم میگذره حدودا ۵ ماه پیش دکترم به فرورفتگی پره بینیم ژل تزریق کرد الان دو ماه میشه همون سمتی که تزریق انجام شده ، از داخل بوی عفونت میده و دست که میزنم بشدت درد میکنه اما علائم ظاهری مثل قرمزی و تورم روی پوست بینیم ندارم آقای دکتر ممکنه بخاطر ژل بوده باشه و احتیاج به پ
2

پاسخ

آخرین پاسخ: 24 مهر 1403

.

دکتر محمدعلی بیات شهبازی

r2310361310

بعد عمل هنوز بینیم انحراف داره

امروز چسب بینیم رو باز کردم ولی احساس می کنم هنوز کجه من قبل عمل انحراف داشتم به دکترم گفتم میخوام انحرافش درست بشع اما الان که دقت میکنم میبینم هنوز کجه
1

پاسخ

آخرین پاسخ: 24 مهر 1403

.

دکتر پیمان برومند

کیوان

عمل بینی گوشتی من چقدر هزینه داره؟

با سلام عمل بینی گوشتی اقام ۳۲سالمه لطفا راهنمایی کنید چقدر هزینه داره برام
3

پاسخ
(2 متخصص . 1 کاربر)

آخرین پاسخ: 15 مهر 1403

.

پیمان برومند

نظر شما

نظرات (5)

حاج رضا

من از دکتر پرسیدم گفتش که ورم چشم بعد از عمل بینی طبیعیه و الان بعد ی هفته خیلی بهتر شده

نگین_فاضلی

من شنیدم اب سرد خوردن هم خوبه برا کم شدن کبودیا

فرناز_قاسمی

برای کم شدن ورم بالا نگه داشتن سر وقت خواب خیلی جوابه مخصوصن تو هفته های اول...

FarhadKing

ورم بینی و چشم بعدع جراحی چند روز طول میکشه تا خوب بشه؟

کارشناس زیبایی رویینو

پاسخ به FarhadKing

در افراد با شرایط و پوست‌های مختلف، میزان ورم پس از جراحی متفاوت است. اما معمولاً بیشترین حجم ورم در طی سال اول بعد از جراحی از بین خواهد رفت.

لینک‌های مرتبط