منتشر شده در 20 تیر 1403 | بروزرسانی در 2 مرداد 1403

لیفت مژه چیست؟ هرآنچه باید بدانید

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

لیفت مژه چیست؟ هرآنچه باید بدانید

لیفت مژه، یکی از روش‌های زیباسازی چهره است که با مواد شیمیایی و قالب‌های سیلیکونی، به مژه‌های طبیعی شما حالت و حجم بیشتری می‌دهد. این روش، جایگزینی برای اکستنشن مژه به شمار می‌رود و نتایج آن تا ۸ هفته ماندگاری دارد. طبق آمار رسمی، 90 درصد از افرادی که لیفت مژه انجام داده‌اند، از نتیجه آن کاملاً رضایت دارند.

برای داشتن تجربه‌ای ایمن، مؤثر و مطابق با میل شما، درک فرآیند لیفت کردن مژه و نحوهٔ آمادگی برای آن ضروری است. شما هم کنجکاوید که لیفت کردن مژه چه کاری برای شما انجام می‌دهد؟ در این مطلب از رویینو به همه نکات لازم در مورد لیفت کردن مژه‌ها می‌پردازیم تا با آگاهی کامل در مورد چهره‌تان تصمیم بگیرید.

لیفت مژه چیست؟

لیفت کردن مژه، یک تکنیک آرایشی برای زیباتر شدن نواحی چشم و مژه‌ها است. این تکنیک، زیبایی مژه‌ها را چند برابر می‌کند و باعث می‌شود مژه‌ها بلندتر به‌نظر برسند و چشم‌ها بازتر شوند. در لیفت کردن مژه، از هیچ‌گونه چسب یا مژه مصنوعی استفاده نمی‌شود. بلکه مژه‌های طبیعی شما با استفاده از مواد شیمیایی و ابزارهای مخصوص، حالت‌دار و فر می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا مژه‌های شما بدون نیاز به ریمل یا اکستنشن، به طور طبیعی بلندتر و زیباتر به نظر برسند.

لیفت کردن مژه، روشی کم‌دردسر و نسبتاً سریع است که معمولاً حدود 45 دقیقه تا 1 ساعت طول می‌کشد. نتایج این روش حداکثر تا 2 ماه (8 هفته) ماندگاری دارد و در این مدت، شما می‌توانید از داشتن مژه‌هایی زیبا و حالت‌دار لذت ببرید.

از چه موادی برای لیفت کردن مژه استفاده می‌شود؟

مواد مورد استفاده در لیفت مژه به طور کلی به 2 دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • مواد لیفت‌کننده: این مواد شامل ترکیبات شیمیایی مختلفی هستند که به مژه‌ها حالت می‌دهند و باعث می‌شوند آن‌ها به سمت بالا خم شوند. رایج‌ترین مواد لیفت‌کننده مژه شامل تیوگلیکولات و سیستئین هستند. این مواد با شکستن پیوندهای دی سولفید در کراتین مژه، به طور موقت ساختار مژه را تغییر می‌دهند و باعث می‌شوند مژه‌ها حالت‌پذیرتر شوند.
  • مواد تثبیت‌کننده: این مواد بعد از مواد لیفت‌کننده استفاده می‌شوند و وظیفهٔ آن‌ها تثبیت حالت جدید مژه‌ها است. مواد تثبیت‌کننده معمولاً حاوی هیدروژن پراکسید هستند که پیوندهای دی سولفید شکسته شده در کراتین مژه را دوباره بازسازی می‌کنند و حالت جدید مژه‌ها را تثبیت می‌کنند.

علاوه بر این مواد اصلی، ممکن است در بعضی از محصولات لیفت‌کننده مژه از مواد دیگری هم استفاده شود، مثل:

  • ویتامین‌ها و پروتئین‌ها: برای تقویت و تغذیه مژه‌ها
  • عصاره‌های گیاهی: برای تسکین و آبرسانی مژه‌ها
  • رنگدانه‌ها: برای رنگ کردن مژه‌ها (در صورت تمایل)

انتخاب مواد مناسب برای لیفت کردن مژه به عهده تکنسین متخصص است. همچنین، این کار با توجه به نوع و ضخامت مژه‌های شما، سابقهٔ آلرژی و حساسیت شما و همچنین نتیجهٔ دلخواه شما انجام می‌شود.

5 مرحله مهم در انجام لیفت مژه

5 مرحله مهم در انجام لیف مژه

مهم‌ترین بخش لیف کردن مژه‌ها دریافت مشاوره تخصصی، واقع‌بینانه و اختصاصی برای شخص شماست. این کار باعث می‌شود تا یک نقشه راه منحصربه‌فرد برای زیباتر کردن مژه‌هایتان طراحی شود. برای درک بهتر این موضوع، بد نیست نگاهی به مراحل گام‌به‌گام لیفت کردن مژه بیندازیم:

  • مشاوره: اولین قدم برای لیفت مژه، یک جلسه مشاوره شخصی است. در این جلسه فرصتی برای شما فراهم می‌شود تا انتظارات و ترجیحات خود را در مورد مژه‌هایتان با متخصص در میان بگذارید.
  • آماده‌سازی: قبل از شروع فرآیند اصلی، مژه‌های شما به‌خوبی تمیز و برای لیفت آماده می‌شوند. برای اینکه محلول لیفت به‌درستی عمل کند، برداشتن هرگونه آرایش یا چربی از روی مژه‌ها ضروری است.
  • حالت‌دهی: متخصص با دقت مژه‌های شما را با استفاده از یک میله یا قالب سیلیکونی حالت‌دار می‌کند. این مرحله میزان لیفت و فرخوردگی نهایی مژه‌های شما را تعیین می‌کند.
  • تثبیت حالت: برای تثبیت حالت ایجاد شده، یک محلول ملایم لیفت روی مژه‌ها قرار می‌گیرد. این محلول به ماندگاری بیشتر حالت لیفت شده مژه‌ها کمک می‌کند.
  • رنگ کردن (اختیاری): این مرحله (اختیاری) باعث تیره‌تر شدن مژه‌های شما می‌شود و ظاهری مشابه با ریمل را بدون نیاز به آرایش روزانه ایجاد می‌کند.

لیفت و بالا بردن مژه چگونه انجام می‌شود؟

هدف این است که حالت طبیعی مژه‌های شما به سمت بالا تغییر داده شوند تا ظاهری بلندتر و فرخورده‌تر داشته باشند. در نتیجه، اقدامات زیباسازی مژه باید با دقت و حساسیت انجام شوند. موارد زیر، مراحل انجام لیفت مژه محسوب می‌شوند:

  • قرار دادن پد سیلیکونی روی پلک: در اولین مرحله، تکنسین زیبایی یک پد سیلیکونی منحنی را روی پلک شما قرار می‌دهد.
  • چسباندن مژه‌ها روی پد: سپس، مژه‌های طبیعی شما به دقت روی این پد سیلیکونی چسبانده می‌شوند تا حالت آن‌ها به سمت بالا هدایت شود.
  • استفاده از مواد شیمیایی: بعد از قرارگیری مژه‌ها روی پد، تکنسین از محلول‌های شیمیایی مخصوصی استفاده می‌کند. این محلول‌ها باعث حالت‌دهی و تثبیت مژه‌ها در جهت دلخواه (فر و بلندتر) می‌شوند.
  • مدت‌زمان انجام: مدت‌زمان انجام لیفت کردن مژه معمولاً بین ۴۵ دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. در طول این مدت، شما باید چشمان خود را بسته نگه دارید.

رنگ مژه چقدر ماندگاری دارد؟

رنگ کردن مژه‌ها در لیفت، ماندگاری کمتری نسبت به خود حالت لیفت دارد و معمولاً بعد از حدود 3 هفته شروع به کم‌رنگ شدن می‌کند. البته لازم به ذکر است که مژه‌های طبیعی به‌مرور زمان ریخته و جای خود را به مژه‌های جدید می‌دهند. سرعت این چرخه در افراد مختلف متفاوت است. به همین دلیل، ممکن است برای حفظ حالت دلخواه مژه‌هایتان، لازم باشد بعد از گذشت چند ماه، لیفت برای مژه را دوباره انجام دهید

آیا لیفت کردن مژه‌ها باعث آسیب می‌شود؟

آیا لیفت کردن مژه ها باعث آسیب میشود

لیفت مژه اغلب به این دلیل انتخاب می‌شود که آسیب کمتری نسبت به روش‌های رایج دیگر به مژه‌های طبیعی وارد می‌کند. در واقع، بعضی از متخصصان زیبایی بر این باورند که لیفت کردن مژه حتی از استفاده و پاک کردن روزانه آرایش چشم هم برای مژه‌ها آسیب کم‌تری دارد.

تست حساسیت لیفت کردن مژه

مواد شیمیایی تثبیت‌کنندهٔ لیفت، مژه‌ها را کمی خشک و شکننده می‌کنند. در نتیجه احتمال شکستن مژه‌ها بعد از انجام لیفت افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل، ما همیشه توصیه می‌کنیم که اگر تابه‌حال لیفت مژه انجام نداده‌اید، حداقل ۴۸ ساعت قبل از لیفت اصلی، یک تست حساسیت انجام دهید.

این تست حساسیت به این صورت است که مقدار کمی از مواد لیفت روی پوست پشت گوش شما قرار داده می‌شود تا مشخص شود آیا به آن‌ها حساسیت دارید یا خیر. با انجام این تست می‌توانید از آسیب احتمالی به مژه‌های خود در صورت وجود حساسیت، جلوگیری کنید.

لیفت و بلند کردن مژه برای چه افرادی مناسب است؟

به طور خاص، این روش برای افرادی که در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند، می‌تواند مفید باشد:

  • افرادی که مژه‌های کوتاه یا کم‌پشت دارند.
  • خانم‌هایی که به اکستنشن مژه حساسیت دارند یا از آن راضی نیستند.
  • آن دسته از علاقه‌مندان به آرایش که از ریمل زدن خسته شده‌اند.
  • افرادی که به دنبال صرفه‌جویی در وقت و هزینه هستند.
  • افرادی که به طور مرتب آرایش می‌کنند.
  • ورزشکاران و خانم‌هایی که به استخر یا شنا کردن در دریا علاقه دارند.
  • بانوانی که به دنبال داشتن ظاهری طبیعی و در عین حال جذاب هستند.

در نهایت، لیفت کردن مژه می‌تواند برای هر کسی که به دنبال راهی برای زیباتر کردن مژه‌های خود بدون استفاده از روش‌های مصنوعی و آزاردهنده است، مناسب باشد.

“A lash lift is essentially a perm for your lashes that offers eye-popping results by creating a natural curl and lift to your lashes. The lash lift process creates a natural eye-opening lash swoop that lasts for several weeks.”

Paula Ocot, lash artist 

"لیفت مژه اساساً یک پرم مژه است که با ایجاد یک انحنای طبیعی و لیفت کردن مژه‌‌ها نتایج خیره‌کننده‌ای به ارمغان می‌آورد. فرایند لیفت مژه یک فر زیبا و طبیعی به مژه‌ها می‌دهد که تا هفته‌ها دوام می‌آورد."

پولا اوکات، آرتیست مژه

Elle.com

تفاوت بین لیفت و اکستنشن مژه

انتخاب بین لیفت مژه و اکستنشن مژه به نیازها و ترجیحات شما بستگی دارد، اما قبل از هرگونه تصمیم‌گیری بهتر است با تفاوت‌های بین این 2 روش آشنا شوید. جدول زیر، اطلاعات مورد نیاز برای مقایسه لیفت و اکستنشن مژه را در اختیارتان قرار می‌دهد:

اثر حالت دادن و بلند کردن مژه‌های طبیعی چسباندن تارهای مصنوعی یا مینک به مژه‌های طبیعی
ظاهر طبیعی نمایشی و پرپشت
ماندگاری بین 1.5 تا 2 ماه دو هفته تا یک ماه (نیاز به ترمیم )
نگهداری کم زیاد (عدم استفاده از محصولات روغنی و غیره)
مناسب برای مژه‌های صاف یا کم‌پشت کسانی که مژه‌های خیلی پر و بلند می‌خواهند
قیمت معمولاً ارزان‌تر معمولاً گران‌تر
مزایا ظاهری طبیعی، ماندگاری بالا، کم‌نیاز به نگهداری ظاهری نمایشی و پرپشت
معایب ممکن است برای بعضی افراد حساسیت ایجاد کند. نیاز به ترمیم و مراقبت بیشتر دارد. همچنین، ممکن است مصنوعی به نظر برسد

مزایا و معایب لیفت کردن مژه‌ها

لیفت مژه، روشی با مزایای فراوان است که می‌تواند به طور قابل توجهی بر زیبایی مژه‌های شما تأثیر بگذارد. با این حال، این تکنیک هم مثل بسیاری از روش‌های زیباسازی چهره، محدودیت‌هایی هم دارد. جدول زیر نشان‌دهنده بعضی از مهم‌ترین ویژگی‌های مثبت و منفی لیفت کردن مژه است:
 

مزایا معایب
اهمیت انتخاب متخصص باتجربه اهمیت انتخاب متخصص باتجربه
بلندتر و پرپشت‌تر به نظر رسیدن مژه‌ها محو شدن تدریجی رنگ مژه‌ها
کاهش نیاز به ریمل نیاز به تمدید دوباره با رشد مژه‌های طبیعی جدید
ماندگاری بالا (تا 8 هفته) -
مقرون‌به‌صرفه بودن -
نگهداری آسان -
امکان استفاده از آرایش چشم -

عوارض لیفت کردن مژه

لیفت مژه به طور کلی روشی ایمن و کم‌عارضه برای زیباتر کردن مژه‌های طبیعی شما است. با این حال، مثل هر عمل زیبایی دیگری، ممکن است عوارضی هم به دنبال داشته باشد. بعضی از عوارض احتمالی لیفت مژه عبارت‌اند از:

  • تحریک و سوزش چشم: این عارضه به دلیل استفاده از مواد شیمیایی در حین لیفت مژه رخ می‌دهد و معمولاً خفیف و موقتی است.
  • خشکی و شکنندگی مژه‌ها: بعضی افراد ممکن است بعد از لیفت کردن مژه، خشکی و شکنندگی در مژه‌های خود احساس کنند. این عارضه معمولاً با گذشت زمان و با مراقبت‌های صحیح از بین می‌رود. 
  • عفونت: در موارد نادر، ممکن است به دلیل عدم رعایت بهداشت در حین انجام لیفت مژه یا عدم مراقبت صحیح بعد از آن، عفونت در چشم یا پلک ایجاد شود.
  • واکنش‌های آلرژیک: اگر به مواد شیمیایی موجود در محلول‌های لیفت‌کننده مژه حساسیت داشته باشید، ممکن است دچار واکنش‌های آلرژیک مثل قرمزی، خارش، تورم و یا بثورات پوستی شوید.
  • ریزش مژه: در موارد بسیار نادر، ممکن است لیفت کردن مژه باعث ریزش مژه‌ها به‌صورت موقت یا دائمی شود.

اینگونه برای لیفت کردن مژه‌ها آماده شوید

اینگونه برای لیفت کردن مژه ها اماده شوید

برای اینکه بهترین نتیجه را از لیفت مژه بگیرید، آمادگی قبل از انجام آن بسیار مهم است. موارد زیر، بعضی از نکاتی‌اند که قبل از نوبت لیفت خود باید رعایت کنید:

  • از آرایش چشم خودداری کنید: در روز انجام لیفت مژه از هیچگونه مواد آرایشی چشم، از جمله ریمل، خط چشم و سایه چشم استفاده نکنید.
  • مژه‌های خود را فر نکنید: قبل از لیفت کردن مژه، مژه‌های خود را با فرمژه حالت ندهید.
  • مژه‌های تمیز و خشک داشته باشید: حتماً قبل از مراجعه برای لیفت، چشم‌ها و مژه‌های خود را به‌خوبی بشویید و خشک کنید. هیچگونه مواد باقی‌مانده از پاک‌کننده‌ها یا مرطوب‌کننده‌ها نباید روی مژه‌های شما وجود داشته باشد. 
  • لباس راحت بپوشید: لباسی راحت و بدون زیورآلات یا اکسسوری‌های اضافی بپوشید که در طول فرآیند لیفت مزاحمتی ایجاد نکند.

آمادگی ذهنی برای لیفت کردن مژه

آمادگی ذهنی برای انجام لیفت برای مژه هم مهم است. در اینجا چند نکته برای اینکه در حین لیفت آرامش داشته باشید، آورده شده است:

  • برای آرام کردن اعصاب خود چند نفس عمیق بکشید.
  • با خود هدفون ببرید و به موسیقی آرامش‌بخش یا مدیتیشن گوش کنید.
  • فراموش نکنید که این روش ایمن و بدون درد است.
  • به تخصص و مهارت تکنسین لیفت مژه خود اعتماد کنید و برای دریافت مشاوره و توصیه‌های او پذیرا باشید.

مراقبت‌های بعد از لیفت مژه

رعایت نکات مراقبتی بعد از لیفت مژه بسیار ضروری است روی نتیجه نهایی تأثیر می‌گذارد. راهنمای گام‌به‌گام زیر به شما کمک می‌کند تا بعد از انجام لیفت‌مژه به‌درستی از آن‌ها مراقبت کنید:

  • از خیس شدن مژه‌ها در 24 تا 48 ساعت اول خودداری کنید.
  • از لمس یا مالش دادن مژه‌ها خودداری کنید.
  • برای مرتب کردن و حالت دادن به مژه‌ها از برس مخصوص مژه استفاده کنید.
  • برای جلوگیری از له شدن مژه‌ها، به پهلو یا پشت بخوابید و از خوابیدن مستقیم روی صورت خودداری کنید.
  • در صورت استفاده از مژه مصنوعی، آن‌ها را با ملایمت بچسبانید و جدا کنید.
  • برای جلوگیری از ساییده شدن مژه‌ها در هنگام خواب، از روبالشی ابریشمی یا ساتن استفاده کنید.

آیا بعد از لیفت مژه می‌توان ریمل زد؟

ایا بعد از لیفت مزه میتوان ریمل زد

بله، شما می‌توانید بعد از لیفت کردن مژه از ریمل استفاده کنید؛ البته به شرطی که کمی صبر داشته باشید. ما توصیه می‌کنیم که به مدت ۴۸ ساعت بعد از لیفت مژه از ریمل استفاده نکنید. دلیل این موضوع آن است که مواد لیفت برای تثبیت شدن به زمان نیاز دارند. استفاده از ریمل در این مدت می‌تواند بر روی ماندگاری حالت مژه‌های شما تأثیر بگذارد. 

البته اگر هم‌زمان با لیفت کردن مژه، مژه‌های شما رنگ (تینت) هم شده باشد، استفاده نکردن از ریمل در این 2 روز مشکلی ایجاد نمی‌کند. چرا که رنگ باعث می‌شود مژه‌های شما به طور طبیعی تیره‌تر و پرپشت‌تر به نظر برسند. 

بعد از گذشت حدود ۳ هفته، رنگ اولیهٔ مژه کم‌کم شروع به کم‌رنگ شدن می‌کند. در این مرحله شما می‌توانید بدون هیچ نگرانی از ریمل استفاده کنید. توجه کنید که فقط مجاز به استفاده از ریمل‌ها و پاک‌کننده‌های بدون روغن هستید. استفاده از ریمل ضد آب هم توصیه نمی‌شود. پاک کردن ریمل ضد آب دشوارتر است و این می‌تواند بر روی حالت مژه‌های شما که لیفت شده‌اند، تأثیر بگذارد. 

لیفت مژه با مای لمینیشن

مای لمینیشن یک برند ایتالیایی است که مواد و ابزارهای مخصوص لیفت و لمینت مژه را ارائه می‌دهد. این روش با استفاده از مواد شیمیایی ملایم و ابزارهای مخصوص، مژه‌های شما را بلندتر، پرپشت‌تر و فرتر می‌کند. با این حال، نمی‌توان انتظار داشت که این محصول به‌اندازه لیفت کردن مژه توسط افراد متخصص کیفیت و ماندگاری داشته باشد.

لیفت کردن مژه‌ها در خانه

خبر خوب اینکه در خانه هم می‌توانید لیفت مژه انجام دهید! در واقع، با تهیهٔ یک کیت مناسب و کمی تحقیق، این کار می‌تواند به یک انتخاب هوشمندانه برای صرفه‌جویی در هزینه تبدیل شود.

کیت‌های باکیفیت زیادی برای لیفت مژه در بازار وجود دارند. این محصولات به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که فرآیند لیفت را به‌خصوص برای افراد مبتدی آسان کنند. این کیت‌ها معمولاً شامل تمام ابزارها، محلول‌ها و دستورالعمل‌های ضروری برای شروع کار هستند.در هنگام خرید کیت لیفت‌کننده مژه به نکات زیر توجه کنید:

  • کیفیت محصولات: به دنبال کیت‌هایی باشید که حاوی محصولات باکیفیت و طبیعی باشند.
  • دستورالعمل‌ها: کیتی را انتخاب کنید که دارای دستورالعمل‌های واضح و آسان برای اجرا باشد. بسیاری از کیت‌ها راهنمای گام‌به‌گام برای ساده‌تر کردن فرآیند ارائه می‌دهند.
  • اعتبار برند: یک کیت لیفت‌کننده مژه از یک برند معتبر و شناخته شده انتخاب کنید. برای اینکه ایده‌ای از عملکرد و قابل اعتماد بودن محصول به دست آورید، نظرات و تجربیات مشتریان را مطالعه کنید.
  • تست حساسیت: مقدار کمی از محصول را روی ناحیه‌ای کوچک از پوست خود بزنید تا ببینید آیا دچار تحریک یا حساسیت می‌شوید یا خیر.
  • لوازم جانبی: بعضی از کیت‌ها همراه با لوازم جانبی اضافی مثل پدهای سیلیکونی، لوسیون‌های تثبیت‌کننده و اپلیکاتور ارائه می‌شوند. مطمئن شوید که کیت، تمام وسایل مورد نیاز برای فرآیند لیفت کردن مژه را دارد.

هزینه لیفت کردن مژه‌ها با بهترین کیفیت

هزینه لیفت کردن مژه ها با بهترین کیفیت

هزینه لیفت کردن مژه با بهترین کیفیت به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی‌توان رقم ثابتی برای آن تعیین کرد.بعضی از این عوامل عبارت‌اند از:

  • مهارت و تجربه تکنسین: تکنسین‌های باتجربه‌تر و ماهرتر معمولاً هزینه بیشتری برای خدمات خود دریافت می‌کنند.
  • محل کلینیک: لیفت شدن مژه در کلینیک‌های واقع در مناطق لوکس‌تر معمولاً گران‌تر است.
  • نوع مواد و محصولات استفاده‌شده: استفاده از مواد و محصولات باکیفیت‌تر می‌تواند هزینه لیفت شدن مژه را افزایش دهد.
  • خدمات اضافی: خدماتی مثل رنگ کردن مژه یا اکستنشن مژه را در کنار لیفت کردن مژه باعث افزایش هزینه نهایی لیفت می‌شوند.
  • شرایط و ضخامت مژه‌های شما: مژه‌های ضخیم‌تر یا مژه‌هایی که نیاز به فر شدیدتری دارند ممکن است به مواد و زمان بیشتری برای لیفت نیاز داشته باشند. این امر می‌تواند هزینه را افزایش دهد.

با توجه به این موارد، بهترین راه برای اطلاع از هزینه دقیق لیفت با بهترین کیفیت، مراجعه به یک کلینیک معتبر و مشورت با تکنسین لیفت مژه است.

نظر شما

نظرات (3)

مونا عبدی

متاسفانه من قبل از لیفت مژه تست انجام ندادم و عفونت چشمی گرفتم حتما قبل از لیفت مطمئن بشید حساسیت ندارید

سحر

من مژهامو لیفت کردم کمتر از یک هفته حالتش از بین رفت می خواستم بدونم من بد نگهداری کردم یا از مواد بدی استفاده شده؟

کارشناس زیبایی رویینو

پاسخ به سحر

لیفت مژه روشی موقت برای حالت دهی به مژه ها می باشد.دراکثر موارد با استفاده ازموادو روشی مناسب توسط تکنسین آموزش دیده ماندگاری حدود 1ماه است.

لینک‌های مرتبط