Rueino Logo

منتشر شده در 17 تیر 1403 | بروزرسانی در 19 تیر 1403

تفاوت‌های بینی فانتزی، نیمه فانتزی و طبیعی

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: متخصصان زیبایی رویینو
  • محتوای تایید شده

تفاوت‌های بینی فانتزی، نیمه فانتزی و طبیعی

رینوپلاستی یا عمل بینی یک عمل جراحی پلاستیک است که برای تغییر شکل یا تغییر اندازه بینی کاربرد دارد. این عمل با روش‌های مختلفی انجام می‌شود و هدفش زیباتر کردن بینی و رفع مشکلات عملکردی مانند تنفس ضعیف است.‌ وجود تکنیک‌های مختلف رینوپلاستی به جراحان این امکان را می‌دهند تا اهداف زیبایی شناختی و نتیجه دلخواه هر بیمار را برآورده کنند. این موضوع بحث داغ بینی عروسکی و نچرال را دوباره باز می‌کند. در این بررسی به طور کامل در مورد تفاوت‌های بینی فانتزی و نیمه فانتزی و طبیعی می‌پردازیم.

مدل بینی فانتزی چیست؟

هدف این نوع جراحی زیبایی بینی ایجاد یک بینی عروسکی و باربی شکل است. جراح این بینی را به شکل باریک و معمولاً با کوچک کردن استخوان‌های بینی، نوک بینی و سوراخ‌های بینی انجام می‌دهد. بینی‌های فانتزی اغلب سر بالا و با انحراف بیشتر مشخص می‌شوند. قوس وسط بینی در مدل‌های فانتزی بیشتر است. بینی فانتزی کوچک‌تر از حد معمول است؛ بنابراین به دلیل قوس بیش از حد پشت بینی یا بالا بودن نوک بینی عروسکی به نظر می‌رسد و این موضوع بینی را از حالت طبیعی خود خارج می‌کند.

فرم بینی فانتزی معمولاً برای صورت‌های ظریف و استخوانی مناسب‌تر است؛ اما با فناوری‌های جدید مانند آنالیز صورت و شبیه سازی فرم بینی بعد از عمل، همه افراد می‌توانند برای زیبایی بیشتر این فرم بینی را انتخاب کنند. با استفاده از این آنالیزها می‌توانید فرم صورت خود را بعد از جراحی ببینید و در صورت رضایت آن را انتخاب کنید. البته باید گفت که جراحی بینی بسیار چالش برانگیز است و موفقیت آن تا حد زیادی به مهارت جراح بستگی دارد. پهن بودن پل بینی، داشتن پوست ضخیم و غضروف ضعیف بینی‌های گوشتی باعث افزایش پیچیدگی عمل می‌شود. پس اگر بینی گوشتی دارید بهترین به سراغ یک جراح با تجربه در این زمینه بروید.

مدل نیمه فانتزی چیست؟

مدل نیمه فانتزی چیست؟

این مدل بین جراحی بینی فانتزی و طبیعی قرار می‌گیرد. تغییراتی برای باریک کردن، بلند کردن سر بینی و اصلاح نوک بینی برای ایجاد ظاهری ظریف انجام می‌شود. بینی‌های نیمه فانتزی معمولاً قوس کمتری دارند و جراح سعی دارد تعادلی بین فانتزی بودن و نچرال بودن بینی ایجاد کند. مدل نیمه فانتزی معمولاً محبوب‌تر از مدل‌های دیگر است. در این مدل از جراحی بینی، تناسب اندازه و شکل بینی با سایر اجزای صورت حفظ می‌شود. در بینی نیمه فانتزی نوک بینی در مقایسه با بینی معمولی کمی رو به بالاست؛ بنابراین بینی بیمار خیلی غیر طبیعی به نظر نمی‌رسد. 

این مدل معمولاً توسط افرادی انجام می‌شود که مایل به بهبود زیبایی ظاهری بینی خود هستند، اما تغییرات ظریف‌تری را ترجیح می‌دهند. این روش برای افرادی مناسب است که می‌خواهند نگرانی‌های خاصی مانند قوز بینی، عدم تقارن، یا نوک پیازی و سایر موارد را بدون تغییر شدید ساختار بینی خود برطرف کنند. لازم به ذکر است که بینی نیمه فانتزی کوچک‌تر از بینی معمولی و بزرگ‌تر از بینی فانتزی است. این روش برای همه افراد با چهره‌های مختلف مناسب است.

مدل بینی طبیعی چیست؟

هدف از این کار تغییرات جزئی برای صاف کردن و اصلاح بینی و در عین حال متناسب نگه داشتن آن با ظاهر کلی چهره است. هدف این است که مشکلاتی مانند برآمدگی‌ها یا عدم تقارن اصطلاح شوند، نه اینکه شکل بینی با تغییرات زیادی همراه باشد. این موضوع باعث ایجاد بینی با ظاهری طبیعی می‌شود که با بقیه قسمت‌های چهره توازن دارد.

همچنین در عمل جراحی بینی طبیعی باید هماهنگی صورت و بینی فرد در نظر گرفته شود. در این مدل از جراحی معیارهایی مانند تقارن، تناسب و عملکرد باید رعایت شوند. اگر ظاهر کلی بینی شما خوب است و فقط به تغییرات جزئی نیاز دارید، مدل بینی طبیعی گزینه بهتری برای شماست. بینی با این حال، مدل طبیعی به دو شکل زیر انجام می‌شود:

مدل طبیعی با بینی استخوانی

این روش پل بینی استخوانی برجسته را کاهش می‌دهد. تکنیک‌هایی مانند استئوتومی و راسپینگ استخوان‌های بینی را برای ایجاد ظاهری صاف‌تر اصلاح می‌کنند. هدف از بین بردن استخوان بندی در عین حفظ شکل طبیعی است.

بیشتر بخوانید: عمل بینی استخوانی

مدل طبیعی با بینی گوشتی

این باعث کاهش حجم و پری به خصوص در اطراف نوک بینی گرد می‌شود. جراح ممکن است غضروف را بردارد و سوراخ‌های بینی را باریک‌تر کند. هدف این است که بینی گوشتی ظاهری ظریف‌تر پیدا کند.

تفاوت‌های بینی فانتزی و نیمه فانتزی و طبیعی

تفاوت بینی فانتزی نیمه فانتزی و طبیعی

اگر به بینی‌های عمل شده دقت کنید، تفاوت بین مدل‌های بینی را کاملا متوجه خواهید شد. همانطور که قبل‌تر نیز گفتیم، مدل بینی فانتزی به بینی‌هایی گفته می‌شود که در حین عمل دچار تغییرات گسترده‌ای شده‌اند. به طوری که می‌توان شکل و ظاهر آنها را از مدل‌های طبیعی به راحتی تشخیص داد، اما مدل بینی نیمه فانتزی چیزی بین طبیعی و فانتزی است که تغییرات بسیار کوچکی در ظاهر و سایز آن ایجاد می‌شود.

مدل طبیعی با کمترین میزان اصلاحات همراه است و به سختی می‌تواند تغییرات آن را متوجه شد. همانطور که می‌دانید هر جراح بینی ممکن است فقط روی مدل‌های خاص بینی کار کند؛ بنابراین اگر مدل خاصی مد نظر دارید باید به سراغ جراح مرتبط بروید. با این حال، بیایید به تمایز بین بینی فانتزی، نیمه فانتزی و طبیعی در جدول زیر توجه کنیم:

مدل روش عمل توضیحات
مدل فانتزی رینوپلاستی باز شکل بینی با قوس زیاد، نوک سربالا و بسیار ظریف
مدل طبیعی رینوپلاستی بسته یا تیپ پلاستی (عمل نوک بینی) شکل بینی با قوس کم، نوک سربالا و اصلاحات جزئی توسط
مدل نیمه فانتزی رینوپلاستی باز یا تیپ پلاستی (عمل نوک بینی) شکل بینی نچرال بدون قوس و با اصلاحات جزئی

چگونه بهترین شکل و مدل بینی را انتخاب کنیم؟

بر اساس جدول بالا، انتخاب مدل مناسب رینوپلاستی یک تصمیم شخصی است که به اهداف، نتیجه دلخواه و ویژگی‌های صورت شما بستگی دارد. در ادامه به چند عامل مهم برای تصمیم گیری در مورد انتخاب بهترین مدل اشاره می‌کنیم:

  • آیا می‌خواهید تغییرات ظریفی داشته باشید یا تغییرات چشمگیر مد نظرات است؟ به خاطر داشته باشید که تغییرات زیاد ممکن است ظاهر شما را مصنوعی جلوه دهد.
  • آیا می‌خواهید تغییرات در ناحیه قوز، افتادگی نوک بینی و سوراخ‌های بینی پهن انجام شوند؟ پس تغییرات مورد نیاز را مطابق با تناسب چهره خود انتخاب کنید.
  • آیا اولین بار است که بینی خود را جراحی می‌کنید یا به دنبال ترمیم بینی یا تغییرات جدیدی هستید؟ بهتر است همان اول تصمیم خود را بگیرید. عمل دوباره بینی پیچیده است.
  • برخی از روش‌های جراحی بینی برای ایجاد مدل مورد نظر شما گران‌تر هستند. بینی فانتزی معمولاً گران‌تر از بینی نیمه فانتزی و طبیعی است، زیرا کار زیادی می‌طلبد.

متن انگلیسی:
Even if you have seen a nose shape that you like on someone else, it may not mean that that shape will be a good fit for your own face. In other words, a rhinoplasty can't "recreate" someone else's nose for you. It's better to have an idea of the type of nose you would like as opposed to wishing for a specific celebrity's exact features.

ترجمه متن:
حتی اگر شما یک شکل بینی خاص را در فردی ببینید و از آن خوشتان بیاید، به این معنی نیست که این شکل به صورت شما هم می‌آید. به عبارت دیگر، جراحی بینی نمی‌تواند بینی شخص دیگری را برای شما «بازآفرینی» کند. بهتر است شما یک ایده کلی از نوع بینی که می‌خواهید داشته باشید تا اینکه خواهان اعضای صورت یک سلبریتی خاص به طور دقیق باشید.

American Society of Plastic Surgeons

سوالات متداول تفاوت‌ بینی فانتزی، نیمه فانتزی و طبیعی

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد تفاوت‌ بینی فانتزی، نیمه فانتزی و طبیعی به شرح زیر است:

بینی مدل فانتزی چیست؟
به شکل بینی اشاره دارد که با قوس زیاد، نوک سربالا و ظاهری بسیار ظریف مشخص می‌شود. تغییرات زیادی در این مدل انجام می‌شود اغلب ظاهری عروسکی ایجاد می‌کند.

بینی مدل نیمه فانتزی چیست؟
بینی نیمه فانتزی عناصر فانتزی را با مدل طبیعی ترکیب می‌کند. این مدل بینی با قوس کمتر، نوک سر بالا و ظاهری ظریف شناخته می‌شود.

بینی مدل طبیعی چیست؟
بینی طبیعی به ساختار آناتومیک معمولی بینی بدون هیچ گونه تغییرات گسترده اطلاق می‌شود. در این مدل از تغییرات جزئی و اصلاحی برای بینی استفاده خواهد شد.

کدام مدل بینی بیشترین عوارض را دارد؟
مدل بینی فانتزی به دلیل اعمال تغییرات گسترده و پیچیدگی بیشتر، عوارض بیشتری به همراه دارد.

کدام مدل بینی بیشترین دوره ریکاوری را دارد؟
مدل بینی فانتزی به دلیل آنکه شامل تغییرات زیادی است، معمولاً دوره نقاهت بیشتری را خواهد داشت.

کدام مدل بینی بیشترین قیمت را دارد؟
بدون شک، مدل بینی فانتزی به دلیل کار بیشتر با هزینه بالاتری همراه است. بینی طبیعی از نظر هزینه کمتر از دو مدل دیگر است.

راه‌حل‌های مرتبط

عمل زیبایی بینی

نظر شما

نظرات (2)

مژگان

من بینی خودم رو عمل کردم و اصلا از مدلش راضی نیستم قصد دارم دوباره عمل کنم امکانش هست که به شکل طبیعی دربیاد؟

نگار ساحلی

بینی نیمه فانتزی به چه صورت هایی میاد

لینک‌های مرتبط