Rueino Logo

منتشر شده در 18 فروردین 1403 | بروزرسانی در 2 خرداد 1403

بوتاکس بینی چیست و چه تاثیری در زیبایی بینی دارد؟

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

بوتاکس بینی چیست و چه تاثیری در زیبایی بینی دارد؟

شکل و اندازه بینی می‌تواند تا حد زیادی بر‌ هارمونی و زیبایی کلی صورت ما تأثیر بگذارد. بسیاری از افراد تمایل دارند بینی باریک‌تری داشته باشند، اما همه مایل به انجام عمل زیبایی بینی برای رسیدن به ظاهر بهتر نیستند. خوشبختانه، یک راه حل غیر جراحی به نام «بوتاکس بینی» وجود دارد که در سال‌های اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است. بوتاکس که عملاً برای کاهش چین چروک و بهبود ظاهر پوست استفاده می‌شود، اکنون کاربردهای خود را گسترش داده است. در این مقاله به بررسی تزریق بوتاکس به بینی و اثرات آن صحبت می‌کنیم.

بوتاکس بینی چیست؟

بوتاکس همان سم بوتولینوم است که به عنوان یک پروتئین عصبی شناخته می‌شود و از باکتری کلستریدیوم بوتولینوم مشتق شده است. بوتاکس به طور عمده در کاهش چین و چروک و خطوط ریز روی اطراف چشم استفاده می‌شود. این کار با فلج کردن موقت یا شل کردن ماهیچه‌هایی که باعث چین و چروک‌های صورت می‌شوند به ایجاد ظاهری صاف‌تر و جوان‌تر کمک می‌کند. بوتاکس بینی نیز برای فلج کردن یا شل کردن ماهیچه‌های بینی استفاده می‌شود. تزریق بوتاکس برای بینی یک روش کم تهاجمی است که فقط نیاز به چند تزریق با سوزن ظریف در ناحیه مورد نظر دارد.

کاربردهای بوتاکس بینی

بوتاکس در صورت تزریق داخل و اطراف بینی فواید زیبایی و سلامتی بسیاری دارد. بررسی نوع کاربرد بوتاکس بینی به نظر پزشک و مشکلات بیمار مربوط می‌شود. با این حال، کاربردهای بوتاکس بینی به شرح زیر هستند:

بوتاکس برای کاهش خطوط خرگوشی

خطوط بانی یا خرگوشی (Bunny Lines) خطوط افقی ریزی هستند که در بالای بینی یا کناره‌های دیواره بینی ایجاد می‌شوند. اینها اغلب به دلیل حرکات مکرر صورت مانند اخم کردن، تنگ کردن چشم و خندیدن ایجاد می‌شود که در این حالت‌ها بینی به سمت بالا کشیده می‌شود. هنگامی که بوتاکس در طرفین بینی تزریق می‌شود، باعث شل شدن عضلات این نواحی خواهد شد و همچنین از ایجاد چین و چروک جلوگیری می‌کند. بیماران بعد از تزریق بوتاکس بینی برای چروک نمی‌توانند عضلات این نواحی را کنترل کنند.

بوتاکس برای کاهش افتادگی بینی

همانطور که می‌دانید بوتاکس عضلات را فلج می‌کند و امکان استفاده از آن در بینی وجود دارد. چندین ماهیچه کوچک نزدیک به نوک بینی هستند. یک عضله کوچک نوک بینی و لب بالایی را به هم متصل می‌کند. اگر این عضله خیلی کوتاه یا خیلی قوی باشد، نوک بینی را به سمت پایین می‌کشد. وقتی افرادی که این مشکل را دارند لبخند می‌زنند، افتادگی نوک بینی بدتر می‌شود. بوتاکس می‌تواند این عضله را فلج کند که به آن بوتاکس بینی افتاده گفته می‌شود. علت زدن بوتاکس روی بینی در بیشتر مواقع به این دلیل صورت می‌گیرد.

بوتاکس برای کاهش پهنای بینی

این عضله بعد از بوتاکس کشیده‌تر و ضعیف‌تر می‌شود. نوک بینی بلندتر به نظر می‌رسد و هنگام لبخند زدن به سمت پایین حرکت نمی‌کند. از طرفی، نوک بینی یک ماهیچه دیگر در هر طرف سوراخ‌های بینی دارد. وقتی این ماهیچه‌ها خیلی قوی یا خیلی کوتاه باشند، سوراخ‌های بینی را به سمت پایین می‌کشند. در نتیجه سوراخ بینی گشادتر می‌شود و نوک بینی پهن‌تر به نظر می‌رسد. بوتاکس بینی پهن می‌تواند این ماهیچه‌های کوچک را فلج کند. به همین دلیل نوک بینی باریک‌تر و سربالاتر به نظر می‌رسد.

بوتاکس برای کاهش رینیت آلرژی

رینیت آلرژی التهاب سینوس‌هاست که باعث گرفتگی مداوم، عطسه و آبریزش بینی می‌شود. مطالعات اثرات مثبتی را در استفاده از بوتاکس برای رینیت نشان داده‌اند و بیماران ممکن است از آبریزش بینی کمتر بهره مند شوند. آبریزش بینی در اثر فعالیت بیش از حد غدد زیر مخاطی ایجاد می‌شود و هنگامی که بوتاکس در مخاط بینی (بافتی که حفره بینی را می‌پوشاند) تزریق می‌شود، از ترشح بیش از حد مایعات بینی جلوگیری می‌کند. اگر رینیت شما به درمان‌های دیگر پاسخ نداده است، تزریق بوتاکس گزینه‌ای نوآورانه خواهد بود.

بوتاکس بینی چگونه است؟

بوتاکس بینی چگونه است؟

در طول قرار ملاقات برای بوتاکس اطراف بینی، ممکن است چندین مرحله را طی کنید. در ادامه یک نمای کلی از آنچه اتفاق میفتد آورده شده است:

  1. مشاوره: شروع کار شما احتمالاً با مشاوره آغاز می‌شود. شما در مورد اهداف، نگرانی‌ها و هر گونه سابقه پزشکی یا درمان‌های قبلی مربوط به بینی خود با پزشک متخصص صحبت خواهید کرد.
  2. ارزیابی: پزشک بینی شما را ارزیابی می‌کند و در مورد اینکه آیا بوتاکس برای دستیابی برایتان مناسب است یا خیر صحبت می‌کند. پزشک مناطقی را که در آن تزریق بوتاکس انجام می‌شود را بررسی خواهد کرد.
  3. آماده سازی: بینی و نواحی اطراف آن قبل از عمل با محلول ضد عفونی کننده تمیز می‌شوند. پزشک ممکن است از یک بی‌حس کننده موضعی یا یک کرم بی‌حس کننده برای به کاهش هرگونه ناراحتی در طول تزریق استفاده کند.
  4. تزریق بوتاکس: سپس پزشک تزریق بوتاکس بینی را انجام می‌دهد. او از یک سوزن ظریف برای تزریق مقادیر کمی بوتاکس به نواحی مورد نظر استفاده می‌کند. این روش کمتر از 30 دقیقه طول می‌کشد و به صورت سرپایی انجام می‌شود.

کاندیدهای مناسب برای تزریق بوتاکس به بینی

کاندیدهای مناسب برای لاغری بینی عموماً شامل افرادی هستند که نمی‌خواهند عمل جراحی انجام دهند. برای تعیین اینکه آیا شما کاندید مناسبی برای بوتاکس بینی هستید یا خیر، مشاوره با پزشکان زیبایی ضروری است. با این حال، افراد زیر می‌توانند کاندید مناسبی برای این کار باشند.

  1. بوتاکس بینی معمولاً برای افرادی مناسب است که می‌خواهند مشکلات جزئی زیبایی مانند افتادگی نوک بینی یا پهن بودن بینی را برطرف کنند.
  2. کاندیدهای هر عمل زیبایی باید از سلامت عمومی خوبی برخوردار باشند. نداشتن بیماری زمینه‌ای خاص مانند دیابت، اختلالات تیروئدی ضروری است.
  3. داشتن انتظارات واقع بینانه از نتیجه بوتاکس برای باریک کردن بینی مهم است. بوتاکس نتایج خوب ارائه می‌دهد، اما به اندازه جراحی بینی ماندگار نیست.
  4. بوتاکس بینی ممکن است برای افرادی مناسب باشد که به دلایل پزشکی یا ترجیحات شخصی قادر به انجام عمل زیبایی بینی یا رینوپلاستی نیستند

ممکن است بپرسید: «چه کسانی کاندیدای خوبی برای بوتاکس بینی نیستند؟» افراد زیر برای بوتاکس افتادگی بینی مناسب نیستند:

  1. بوتاکس بینی می‌تواند بهبودهای جزئی ایجاد کند، اما محدودیت‌هایی دارد. اگر می‌خواهید بینی خود به طور کامل تغییر دهید، عمل جراحی مناسب‌تر است.
  2. اگر مایل به تغییرات قابل توجهی مانند کاهش قوز، اصلاح نوک بینی یا اصلاح عدم تقارن بینی هستید، جراحی دقت و کنترل بیشتری را فراهم می‌کند.
  3. اگر مشکل تنفسی یا انحراف بینی وجود داشته باشد، بوتاکس گزینه درمانی مناسبی نیست. در چنین شرایطی نیاز به عمل بینی نیاز خواهد بود.

متن انگلیسی:
BOTOX® application does not replace surgery in patients with static nasal tip ptosis, but it is useful in dynamic ptosis and in other defects caused by a hypertrophic or hyperactive 
depressor septi nasi, and with patients that do not desire a rhinoplasty. 

ترجمه متن:
تزریق بوتاکس جای عمل جراحی را در بیماران دارای افتادگی استاتیک نوک بینی نمی‌گیرد، اما برای افتادگی دینامیک و دیگر مشکلات مربوط به
هایپرتروفی (بزرگ شدن بیش از حد) یا بیش‌فعالی ماهیچه پایین‌برنده تیغه بینی و نیز بیمارانی که تمایل به عمل جراحی ندارند مفید است.

IntechOpen

میزان ماندگاری بوتاکس بینی

میزان ماندگاری بوتاکس بینی

پزشک از 4 تا 12 واحد بوتاکس برای شل کردن ماهیچه‌ها که باعث گشاد شدن بیش از حد سوراخ‌های بینی می‌شود و 2 تا 6 واحد بوتاکس برای افتادگی نوک بینی استفاده می‌کنند. بیماران معمولاً طی هفت روز متوجه می‌شوند که بینی‌هایشان در پایه باریک‌تر و نوک بینی بلند شده است. تکنیک‌های اصلاح غیرجراحی بینی مانند بوتاکس، ژل یا فیلرها نتایج موقتی را ارائه می‌دهند که معمولاً از چند ماه تا یک سال و نیم دوام می‌آورند. نتایج 4 تا 6 ماه باقی می‌مانند و بعد از آن نیاز به تزریق دوباره بوتاکس است.

عوارض بوتاکس روی بینی

بوتاکس برای بینی بی‌خطر است، اما ممکن است عوارض زیر را داشته باشد:

  • تغییر حالت صورت: بوتاکس با فلج کردن موقت عضلات مورد نظر عمل می‌کند. این ممکن است منجر به تغییر موقت ظاهر بینی یا نواحی اطراف شود.
  • دشواری در تنفس: در برخی موارد تزریق بوتاکس در اطراف بینی می‌تواند به طور ناخواسته بر عملکرد عضلات مجاور درگیر در تنفس تأثیر بگذارد.
  • عدم تقارن بینی: روش یا دوز نامناسب تزریق می‌تواند به طور بالقوه باعث عدم تقارن در ظاهر بینی شود و در نتیجه ظاهر نامناسبی ایجاد کند.
  • کبودی و تورم: مانند هر تزریق دیگری، عوارضی مانند کبودی، تورم و قرمزی در محل تزریق از عوارض جانبی رایج بوتاکس است.
  • واکنش‌های آلرژیک: اگرچه نادر است، اما برخی از افراد ممکن است واکنش‌های آلرژیک به بوتاکس مانند بثورات پوستی و خارش بینی داشته باشند.

سوالات متداول بوتاکس بینی

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد بوتاکس بینی به شرح زیر است:

-آیا می‌توان از بوتاکس برای کاهش چین و چروک روی بینی استفاده کرد؟
بله چین و چروک‌های روی بینی مانند خطوط خرگوش یا چروک‌های نوک بینی را می‌توان با بوتاکس به صورت موقتی رفع کرد.

-آیا می‌توان از بوتاکس برای لیفت یا تغییر شکل بینی بدون جراحی استفاده کرد؟
بوتاکس معمولاً برای بلند کردن یا تغییر شکل خود بینی استفاده نمی‌شود. روش‌های جراحی مانند رینوپلاستی ابزار اصلی تغییر شکل یا ظاهر بینی هستند.

-مزایای بالقوه استفاده از تزریق بوتاکس بینی چیست؟
تزریق بوتاکس به عضلات اطراف سوراخ‌های بینی می‌تواند‌ باعث کاهش میزان افتادگی و پهنای بینی شود و نیاز به عمل جراحی را از بین ببرد.

-آیا استفاده از بوتاکس بینی خطرات یا عوارض جانبی دارد؟
عوارض بوتاکس بینی شامل کبودی، قرمزی، ضعف موقت عضلانی، عدم تقارن، عوارض نادر مانند واکنش‌های آلرژیک و ورم بینی باشد.

-اثرات بوتاکس روی بینی چقدر باقی می‌ماند؟
اثرات تزریق بوتاکس معمولاً بین 3 تا 6 ماه باقی می‌ماند. با این حال، مدت زمان ماندگاری ممکن است بسته به عواملی مانند خصوصیات بدنی فرد و دوز تجویز شده متفاوت باشد.

-آیا بوتاکس روی بینی راه حلی دائمی برای رفع مشکلات بینی است؟
خیر، تزریق بوتاکس نتایج موقتی را به همراه دارد و برای حفظ اثرات مطلوب باید به صورت دوره‌ای تکرار شود. برای تغییرات دائمی در ظاهر یا ساختار بینی، جراحی بهتر است.

راه‌حل‌های مرتبط

فیلر بینی

نظر شما

نظرات (7)

حمیدرضا وفایی

3 ماهه بوتاکس بینی کردم و راضی ام برای کسایی که بینی نسبتا خوبی دارن راضیشون می کنه

کیانا_88

ولی بازم بوتاکس نمی‌تونه جای جراحی رو بگیره اگه بخوای تغییرات اساسی تو دماغت داشته باشی


Taraneh_Star56

بوتاکس که چیز جدیدی نیست ولی اینکه برای بینی هم میشه استفاده کرد خیلی جالبه!...


Kami_gh47

وای بوتاکس چه خوبه بینی‌مونو باریک‌تر نشون بده بدون جراحی😍


ZibaFun789

بوتاکس واقعا هیچ عوارضی نداره؟ من خیلی می‌ترسم از این جور چیزا

سوگند

فکرشو بکن بدون درد و خونریزی یه دماغ جدید😎


NazaninSky_1984

من تازگی بوتاکس زدم و واقعا راضیم..

لینک‌های مرتبط