منتشر شده در 13 تیر 1403 | بروزرسانی در 6 مرداد 1403

پیشگیری، علل و درمان‌ سفید شدن مو در جوانی

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

پیشگیری، علل و درمان‌ سفید شدن مو در جوانی

سفید شدن مو یک بخش طبیعی از افزایش سن و پیری است و اغلب از دست دادن ملانین مقصر اصلی این موضوع محسوب می‌شود. ملانین رنگدانه‌ای است که به موهای ما رنگ می‌دهد؛ اما برخی افراد در سنین پایین‌تر متوجه سفیدی مو می‌شوند، زیرا به غیر از افزایش سن، عواملی مانند ژن‌ها، استرس و مشکلات سلامتی می‌توانند منجر به سفید شدن مو در جوانی شوند. در این مقاله از رویینو به علت سفید شدن مو در جوانی و راه‌های درمان آن می‌پردازیم.

دلیل سفید شدن مو در جوانی

ساده‌ترین پاسخ برای اینکه چرا موها سفید می‌شوند؟ این است که ملانین یا رنگدانه‌های مو از بین می‌روند. سفیدی مو زمانی اتفاق میفتد که فولیکول‌های مو به طور کامل از ملانوزوم و رنگ محروم شوند. ملانوزوم‌ها مسئول تولید و ذخیره ملانین هستند. ملانوزوم‌ها توسط ملانوسیت‌ها (سلول‌های رنگدانه‌ای در پایه فولیکول‌های مو که رنگ تولید می‌کنند) ایجاد خواهند شد که به عنوان بخشی از روند طبیعی پیری می‌میرند. وقتی آنها می‌میرند، تولید ملانین کمتر می‌شود، به همین دلیل است که موهای ما خاکستری و در نهایت سفید می‌شوند. این موضوع علت سفید شدن مو در جوانی را توضیح نمی‌دهد. بیایید برخی از دلایل اصلی در سفیدی مو در جوانی را مورد بررسی قرار دهیم:

ژنتیک و قومیت

بسیاری از ویژگی‌های شما مانند قد، نوع پوست، جنس مو و غیره توسط ژن‌هایی که از مادر و پدرتان به ارث می‌برید تعیین می‌شوند. حتی بین رشد مو و ژنتیک ارتباط وجود دارد. یکی دیگر از ویژگی‌هایی که ممکن است والدین شما به شما منتقل کرده باشند؟ سفید شدن زودرس مو است. قومیت نیز در این موضوع نقش دارد؛ به طور متوسط، سفید شدن زودرس در افراد قفقازی در حدود 20 سال و در آمریکایی‌های آفریقایی تبار در حدود 30 سال شروع می‌شود، در حالی که آنهایی که آسیایی تبار هستند به احتمال زیاد در اواسط 20 سالگی موهایشان سفید می‌شود.

هر زمان که موهایتان شروع به سفید شدن کرد، احتمال زیادی وجود دارد که مادر، پدر یا پدربزرگ و مادربزرگ شما همان معضلی را که در حال حاضر با آن روبرو هستید، پشت سر گذاشته باشند. در حالی که ممکن است با افزایش سن به تدریج خاکستری شوید (همانطور که رشد مو با افزایش سن کاهش می‌یابد)، مبارزه با ژن‌ها تقریبا غیرممکن است؛ بنابراین اگر والدین شما این مشکل را داشتند، بهترین راه حل این است که از رنگ مو استفاده کنید یا به سادگی با موهای سفید خود نادیده بگیرید.

استراس و اضطراب

استراس و اضطراب

اگر به عکسی از رئیس جمهور سابق «باراک اوباما» در زمان شروع کار و تصویری از زمانی که کاخ سفید را ترک کرد نگاه کنید، ممکن است متوجه یک تفاوت بزرگ مانند تغییر سریع رنگ مو شوید. در حالی که ممکن است ما شغلی با سنگینی مسئولیتی رئیس جمهور ایالات متحده نداشته باشیم، اما هر شغلی می‌تواند استرس‌های خاص خود را داشته باشد. این موضوع می‌تواند منجر به ریزش موی استرسی و احتمالاً سفید شدن سریع موها شود، اگرچه شواهد برای آن بسیار محدود است.

در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد، دانشمندان توانستند نشان دهند که استرس می‌تواند با تحریک ترشح آدرنالین و کورتیزول باعث سفید شدن موها شود. این محرک‌ها تخلیه سلول‌های بنیادی ملانوسیت لازم برای رنگ مو را تسریع کرده و منجر به سفید شدن مو می‌شود. در حالی که یافتن دلیل دقیق سفید شدن مو در جوانی دشوار است. این مطالعه نشان داد که سیستم عصبی سمپاتیک نقش کلیدی در سفید شدن مو ناشی از استرس دارد.

برای درک فعل و انفعالات بین سیستم عصبی و سلول‌ها در بافت‌ها و اندام‌های مختلف، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. البته مگر اینکه استرس به استرس اکسیداتیو اشاره داشته باشد. استرس اکسیداتیو عدم تعادل بین رادیکال‌های آزاد و دفاع آنتی اکسیدانی در بدن است. این موضوع یک پیوند رایج در بیماری‌های مرتبط با پیری است که باعث سفیدی زودرس مو می‌شود.

سیگار کشیدن

نیازی نیست همه مضرات سیگار را به شما بگوییم، اما یکی از نتایج منفی کشیدن سیگار احتمالی سفیدی مو است. نیکوتین که هنگام سیگار کشیدن مصرف می‌شود، ممکن است از طریق استرس اکسیداتیو به ملانوسیت‌ها آسیب برساند. این آسیب بر تولید ملانین در بدن تأثیر می‌گذارد که در نهایت ممکن است منجر به تغییر رنگ مو شود.

مطالعه‌ای که روی یک گروه مختلط از 207 نفر با سفیدی موی طبیعی و زودرس انجام شد، مشخص کرد سیگاری‌ها 2.5 برابر بیشتر در معرض سفیدی زودرس هستند. دفعه بعد که از خود پرسیدید چرا موهایتان در جوانی سفید شده است، سیگار کشیدن را ترک کنید.

کمبود مواد مغذی

اگر وگان یا گیاهخوار هستید، ممکن است دچار ریزش مو به دلیل کمبود پروتئین شوید. همچنین کمبود برخی ویتامین‌ها نیز می‌تواند باعث ریزش مو شود. خوشبختانه، ویتامین‌ها و مکمل‌های مو برای کمک به اصلاح این مشکل و رشد مجدد موهای سالم در بازار وجود دارد؛ اما آیا می‌دانستید که کمبود مواد مغذی ممکن است باعث سفیدی مو در جوانی شود؟

بیشتر بخوانید: دلایل ریزش مو بعد از عمل بینی

مواد مغذی مانند آهن، بیوتین، ویتامین B12 و اسید فولیک برای سلامت و حفظ رنگ مو بسیار ضروری هستند. یک مطالعه کوچک روی بیش از 50 شرکت کننده نشان داد که کمبود ویتامین B12 و همچنین کمبود بیوتین با موهای خاکستری و سفید مرتبط است. مطالعه دیگری که بر روی 100 دانش آموز هندی انجام شد همچنین به تأثیرات کمبود ویتامین B12 بر سفید شدن زودرس مو اشاره کرد.

ابتلا به بیماری

ابتلا به بیماری

درست مانند بیماری‌هایی که باعث ریزش مو می‌شوند، سفیدی مو در سنین پایین ممکن است ناشی از بیماری جدی‌تر باشد. بیماری‌هایی مانند ویتیلیگو و آلوپسی آره ‌آتا منجر به ریزش مو و کاهش سرعت تولید مو می‌شود. ویتیلیگو یک بیماری پوستی است که در آن ملانوسیت‌ها تخریب می‌شوند. از طرفی، آلوپسی آره‌آتا یک بیماری خود ایمنی است که در آن بدن به فولیکول‌های مو حمله می‌کند و باعث کوچک شدن آنها می‌شود. در چنین شرایطی، موهایی که دوباره رشد کرده‌اند معمولا سفید به نظر می‌رسند.

تغییرات هورمونی ناشی از اختلالات تیروئید مانند پرکاری تیروئید ممکن است مسئول سفیدی زودرس موهای شما باشند. تیروئید در واقع نقش مهمی در رنگ مو ایفا می‌کند و اگر تیروئید شما بیش فعال یا کم کار باشد، می‌تواند منجر به کاهش تولید ملانین شود. ترشح کمتر هورمون‌های تیروئید باعث سفیدی مو در جوانی می‌شود.سایر عوامل موثر در سفیدی مو در جوانی عبارتند از:

  • مواد شیمیایی مورد استفاده در رنگ مو و محصولات تجاری می‌توانند به موهای شما آسیب برساند. این موضوع منجر به از دست رفتن رنگ موها و سفید شدن آنها شود. روی آوردن به جایگزین‌های طبیعی و ملایم ممکن است به حفظ رنگ موهای شما کمک کند.
  • استرس اکسیداتیو منجر به سفیدی زودرس مو می‌شود. تعادل بین رادیکال‌های آزاد و دفاع بدن ما در برابر آنها را به هم می‌زند، به فولیکول‌های مو آسیب می‌رساند و منجر به از دست دادن رنگ مو می‌شود. خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان، حفظ آرامش و ترک سیگار به کاهش استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.
  • اشعه ماوراء بنفش خورشید می‌تواند فولیکول‌های مو را از بین ببرد و باعث از بین رفتن رنگ مو شود. با استفاده از کلاه یا محصولات محافظ مو از موهای خود در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت کنید.
  • آلاینده‌های هوا و مواد شیمیایی می‌توانند به موهای شما آسیب برسانند و باعث سفیدی زودرس مو شوند. استفاده از محصولات مو که موهایتان را در برابر این سموم تمیز و محافظت می‌کند ممکن است به حفظ سلامت و رنگدانه‌های مو کمک کند.

متن انگلیسی:
Premature graying occurs in younger people even children. The reason for early gray hair is uncertain, but factors such as illness or autoimmune problems may be the cause.

ترجمه متن:
سفیدشدن زودرس مو در جوانترها و حتی کودکان نیز اتفاق می‌افتد. دلیل سفیدی زودرس مو نامشخص است اما عواملی مانند بیماری، یا مشکلات خودایمنی بدن می‌توانند علت آن باشند.

Everyday Health

جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی

راه‌های جلوگیری از سفید شدن مو در جوانی چیست؟ پاسخ به این سوال بستگی به علت اصلی دارد. کمبود برخی مواد مغذی مانند بیوتین و ویتامین B12 یا سیگار کشیدن راه حل‌های نسبتاً ساده‌ای برای رفع مشکل سفید موی در جوانی هستند. کاهش استرس ممکن است شانس سفید شدن موهای شما را کاهش دهد. در حالی که ویتیلیگو یک بیماری مادام العمر است، آلوپسی آره آتا را‌ می‌توان با استفاده از کورتیکواستروئیدها و ایمونوتراپی درمان کرد. اگر فکر‌ می‌کنید ممکن است به این بیماری مبتلا باشید،‌ با یک متخصص پوست مشاوره بگیرید.

اگر اختلال تیروئید دلیل سفیدی موهای شما باشد، درمان هورمون تیروئید‌ می‌تواند در معکوس کردن این تغییر مفید باشد. در حالی که اثرات آن هنوز در حال مطالعه است، درمان کم کاری تیروئید تا حدودی امیدوار کننده است. از طرفی، افزایش سطح ویتامین B12 ممکن است به بازگشت موها به رنگ طبیعی کمک کند. ترکیب غذاهای غنی از B12 مانند صدف، جگر و ماهی قزل آلا‌ می‌تواند به بازیابی رنگ مو کمک کند.

یک رژیم غذایی متعادل پر از مواد مغذی‌ می‌تواند به کاهش سفید شدن مو در جوانی کمک کند و همچنین سلامت کلی موهایتان را بهبود بخشد. وعده‌های غذایی غنی از این مواد مغذی ممکن است ظاهر موهای سفید را معکوس کند. اگر موهای سفید زودرس شما نتیجه ژنتیک باشد، به احتمال زیاد دائمی خواهد بود. اینجاست که محصولاتی مانند رنگ مو یا حتی شامپوهای خاص موثر واقع می‌شوند. بخش جالب این است که می‌توانید هر رنگی را که می‌خواهید برای موهای خود انتخاب کنید.

درمان سفیدی مو در جوانی

درمان سفیدی مو در جوانی

شاید از خود بپرسید که آیا موهای سفید را می‌توان معکوس کرد. در حالی که نمی‌توانیم این مشکل را به طور کامل متوقف کنیم، اما می‌توانیم آن را کاهش دهیم یا حتی در برخی موارد تا حدی این مشکل را معکوس کنیم. در ادامه به راه‌های درمان سفید شدن مو در جوانی می‌پردازیم:

1- رفع کمبود ویتامین

مطمئن شوید که ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی برای تغذیه موهای خود را دریافت می‌کنید. مواد مغذی کلیدی که باید روی آنها تمرکز کرد شامل ویتامین‌های B، مس و آنتی اکسیدان‌ها هستند.

  • ویتامین B و مس: B-12 نقش اساسی در تولید ملانین دارد، در حالی که مس به ساخت ملانین کمک می‌کند. غذاهای غنی از B-12 و مس عبارتند از غذاهای دریایی، تخم مرغ، گوشت و محصولات لبنی ​​ به حفظ رنگ طبیعی موهای شما کمک می‌کنند.
  • آنتی اکسیدان‌ها: آنتی اکسیدان‌ها برای محافظت از موهای شما در برابر آسیب ناشی از استرس اکسیداتیو و رادیکال‌های آزاد حیاتی هستند. خوردن غذاهای غنی از آنتی اکسیدان ممکن است رنگ طبیعی و سلامت موهای شما را کنترل کند

2- درمان‌های طبیعی

درمان‌های طبیعی ممکن است به درمان سفید شدن مو در جوانی کمک کنند. استفاده از این درمان‌ها در کنار یک رژیم غذایی سالم و عادات قوی مراقبت از مو به حفظ رنگ طبیعی موها کمک خواهند کرد.

  • انگور فرنگی هندی و روغن نارگیل: انگور فرنگی هندی یا آملا سرشار از آنتی اکسیدان است. این یک درمان سنتی برای تقویت رنگدانه مو است. مخلوط کردن این ماده با روغن نارگیل برای تغذیه موها و افزایش تولید ملانین توصیه می‌شود.
  • برگ کاری و روغن نارگیل: برگ‌های کاری به طور سنتی برای حفظ رنگ طبیعی مو و کاهش خطر سفید شدن زودرس استفاده می‌شوند. جوشاندن برگ‌های کاری در روغن نارگیل و ماساژ دادن آن به پوست سر می‌تواند به حفظ رنگ طبیعی موها کمک کند.
  • آب پیاز و روغن زیتون: آب پیاز خاصیت ضد باکتریایی دارد و به رشد مو کمک می‌کند. مخلوط کردن آب پیاز با روغن زیتون برای تغذیه مو، تقویت رنگدانه مو و مقابله با سفیدی زودرس مو توصیه می‌شود.
  • برگ مریم گلی: مردم برای حفظ رنگ مو و جلوگیری از سفیدی مو سال‌هاست از برگ مریم گلی استفاده می‌کنند. موهای خود را با آب آغشته به برگ مریم گلی بشویید تا به رنگ طبیعی موهایتان را حفظ کنید.

بیشتر بخوانید: تبادل نظر توصیه‌های مراقبت از مو

3. تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی

تغییر سبک زندگی به روش‌های ساده ممکن است سلامت و رنگ مو را تقویت کند. برای کاهش سرعت سفیدی موها، بر مدیریت استرس تمرکز کنید، سیگار را ترک کنید، یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید و عادات مراقبت از مو را رعایت کنید.

  • مدیریت استرس: فعالیت‌هایی که استرس را کاهش می‌دهند مانند ورزش، مدیتیشن و پیاده روی در طبیعت ممکن است به مقابله با استرس کمک کنند. استرس کمتر برای رنگ مو و سلامت کلی شما مفید است.
  • ترک سیگار: ترک سیگار ممکن است سلامت شما را بهبود بخشد و خطر سفید شدن زودهنگام را کاهش دهد. اگر به کمک برای ترک سیگار نیاز دارید، به روانشناس مراجعه کنید.

4- روتین مراقبت از مو

یک روال مراقبت از مو می‌تواند موهای شما را سالم و طبیعی نگه دارد. از محصولات مو با کیفیت استفاده کنید و از موهای خود در برابر عوامل مضر محیطی مانند اشعه ماوراء بنفش و آلودگی محافظت کنید.

  • محافظت از مو در برابر اشعه UV: برای محافظت از موهای خود در برابر اثرات مخرب اشعه ماوراء بنفش از کلاه یا روسری یا محصولات موی محافظ در برابر آفتاب استفاده کنید. این مواد باعث حفظ رنگ طبیعی موها می‌شوند.
  • اجتناب از مواد شیمیایی مضر: از محصولات مو پر از مواد شیمیایی خشن که می‌توانند روغن‌ها و رنگدانه‌های طبیعی موهای شما را از بین ببرند، خودداری کنید. در عوض، به سراغ جایگزین‌های طبیعی بروید که موهای شما را تغذیه می‌‍‌کنند.

سوالات متداول پیشگیری، علل و درمان‌ سفید شدن مو در جوانی

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد پیشگیری، علل و درمان‌ سفید شدن مو در جوانی به شرح زیر است:

-علت سفیدی مو در سنین پایین چیست؟
عوامل متعددی می‌توانند باعث سفیدی زودرس شوند که شامل از ژنتیک، کمبودهای تغذیه‌ای، استرس، برخی شرایط پزشکی و عوامل سبک زندگی مانند سیگار کشیدن هستند.

-آیا سفید شدن زودرس مو ارثی است؟
بله ژنتیک نقش بسزایی دارد. اگر والدین یا پدربزرگ و مادربزرگ شما مشکل سفید شدن مو در جوانی را تجربه کرده‌اند، احتمال اینکه شما نیز به آن مبتلا شوید، بیشتر است.

-آیا استرس باعث سفید شدن موها می‌شود؟
استرس مزمن با سفیدی زودرس مرتبط است. استرس می‌تواند بر تولید ملانین، رنگدانه مسئول رنگ مو تأثیر بگذارد.

-آیا کمبودهای تغذیه‌ای به سفیدی زودرس منجر می‌شود؟
کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند B12، آهن، مس و روی می‌توانند منجر به سفیدی زودرس شود. یک رژیم غذایی متعادل به حفظ رنگدانه موی سالم کمک می‌کند.

-آیا بیماری می‌تواند منجر به سفیدی زودرس مو شود؟
بله شرایطی مانند ویتیلیگو، اختلالات تیروئید و بیماری‌های خودایمنی می‌توانند بر تولید ملانین تأثیر بگذارند و منجر به سفیدی زودرس شوند.

-آیا رنگ مو باعث سفید شدن مو یا بدتر شدن آن می‌شود؟
در حالی که رنگ مو باعث سفیدی مو نمی‌شود، استفاده مکرر از مواد شیمیایی خشن می‌توانند به مو آسیب برساند و به طور بالقوه بر سلامت مو در طول زمان تأثیر بگذارد.

titi

لیزر هیراستارت فوتونا مراقب می خواد بعد انجامش ؟

سلام همگی من ۴۰ سالم هست و می خواستم لیزر فوتونا رو امتحان کنم بعدش مراقبت خاصی نیاز هست انجام بدیم؟
1

پاسخ

آخرین پاسخ: 2 مرداد 1403

.

golsa

barana

barana

چند جلسه هست درمان ریزش مو با فوتونا؟

سلام و وقت بخیر کسی هست اینجا درمان ریزش مو با لیزر فوتونا  رو امتحان کرده باشه بگه چند جلسه هست و هر جلسه چقدر طول میکشه؟
1

پاسخ

آخرین پاسخ: 1 مرداد 1403

.

mahvash

هاله

هاله

مو سرم کم پشت شده باید چیکار کنم؟

من بخاطر چربی باید زود به زود برم حموم و یک مقداری از عقب موی سرم کم پشت شده باید چیکار کنم؟؟
0

پاسخ

آخرین پاسخ: 17 تیر 1403

سجاد

قرص نورکرین برای ریزش مو

سلام وقت بخیر اگه میشه لطفا راهنماییم کنید برای ریزش مو قرص nourkrin خوبه یا نه؟ یه جا تو اینستا دیدم تبلیغ میکنن اما میترسم عوارض داشته باشه بدتر موهام بریزه اگه کسی تجربه مصرفشو داره هم لطفا بهم بگه چطور بوده مرسی ❤️
0

پاسخ

آخرین پاسخ: 3 خرداد 1403

r2312670456

پوسته پوسته شدن سر ، درشتتر از شوره روی مو

سلام به همگی میخواستم درباره مشکل موهام بپرسم کسی این مشکل من رو داره از روی سرم کف سرم قسمت ریشه های مو پوسته میزنه بیرون سایزش اندازه شوره سر نیست یعنی اندازه دونه نمک مثلا نیست که سایز شوره سره بله سه چهار برابر اون بزرگ تره. حمام که میرم حسابی کف سرم رو میشورم و میره قشنگ اما بعد از یکی دو ساعت
4

پاسخ

آخرین پاسخ: 17 خرداد 1403

.

نازنین اسلامیان

حسینی-م

حسینی-م

ریزش دایره ای گرفتم

سلام من دیشب خوابیدم و صبح که از خواب بیدار شدم دیدم یه سمت سرم اندازه یه دایره ریزش کرده.دارم دق میکنم.چیکار کنم؟؟تورو خدا کمکم کنید
4

پاسخ

آخرین پاسخ: 13 خرداد 1403

.

shila

نظر شما

نظرات (1)

ارسلان

من خیلی از درمان ها رو امتحان کردم سفیدی مو هیچوقت برگشت پذیر نیست فقط میشه با درمان جلو بیشتر سفید شدن مو رو گرفت همین.

لینک‌های مرتبط