Rueino Logo

منتشر شده در 30 خرداد 1403 | بروزرسانی در 19 تیر 1403

درمان پف زیر چشم از طریق جراحی و راهکارهای خانگی

  • نویسنده: تیم محتوای پزشکی رویینو
  • بازبینی پزشکی: دکتر عرفان خلیل پور
  • محتوای تایید شده

درمان پف زیر چشم از طریق جراحی و راهکارهای خانگی

پف زیر چشم می‌تواند افراد در هر سنی را تحت تاثیر قرار دهد. این وضعیت با تورم یا پف در ناحیه زیر چشم مشخص می‌شود که اغلب ناشی از ترکیبی از عواملی مانند احتباس مایعات، کمبود خواب، آلرژی، پیری و استعداد ژنتیکی است. پف زیر چشم ظاهر پیری به افراد می‌دهد و منجر به کاهش عزت نفس می‌شود. چندین گزینه پزشکی (جراحی) و خانگی برای درمان پف زیر چشم وجود دارند که در این مقاله در رویینو مورد بررسی قرار می‌دهیم.

راه حل‌های جراحی درمان پف زیر چشم

موثرترین راه برای رفع پف زیر چشم، بلفاروپلاستی (جراحی پلک) است. بلفاروپلاستی یک روش جراحی برای برداشتن یا جابجایی چربی یا پوست بالا و زیر چشم است. در این عمل جراحی، اولین برش بیرونی درست زیر خط مژه انجام می‌شود که پوست و ماهیچه را برش می‌دهد. سپس پزشک فلپ ماهیچه‌ای پوست را بالا می‌برد تا توده‌های چربی در معرض دید قرار گیرند و سپس برداشته می‌شوند. بلفاروپلاستی پلک پایین باعث خلاص شدن از شر کیسه‌های زیر چشم می‌شود. نتایج این کاملاً عمل دائمی هستند.

اگر می‌پرسید: «پف چشم را چگونه از بین ببریم؟» باید بگوییم که روش دیگری برای برداشتن چربی از داخل پلک وجود دارد که به روش ترانس ملتحمه معروف است. این درمان پف زیر چشم ترجیح داده می‌شود، زیرا در پلک پایینی جای زخم ایجاد نمی‌کند. گاهی اوقات با این روش، پزشک انتخاب می‌کند که کمی از پوست اضافی را بردارد و عضله دست نخورده باقی بماند و در نتیجه احتمال تغییر شکل پلک پایینی کمتر است، اما پف به طور کامل از بین می‌رود. درحقیقت، درمان قطعی پف زیر چشم تنها از طریق جراحی حاصل می‌شود.

راه حل‌های غیر جراحی درمان پف زیر چشم

درمان‌های لیزری مبتنی بر انرژی می‌توامد پوست زیر چشم را سفت کنند تا باعث کاهش پف شوند. این موضوع می‌تواند در یک جلسه یا یک سری درمان با هدف تقویت بافت زیرین و تحریک کلاژن جدید انجام شود. مهم است به دنبال لیزرهای بازسازی کننده غیر سایشی باشید که می‌توانند توسط جراح پلاستیک انجام شوند. تزریق فیلر پوستی نیز می‌تواند راه حل دیگری برای درمان پف زیر چشم باشد، اگرچه مستقیماً پف زیر چشم را برطرف نمی‌کند. بسته به فیلر مورد استفاده، پرکننده می‌تواند از سه ماه تا یک سال دوام داشته باشد، بنابراین برای حفظ نتایج باید در صورت نیاز تزریق را برای چند ماه دیگر دوباره انجام دهید. دو راه حل دیگر درمان پف زیر چشم عبارتند از:

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس

تزریق بوتاکس در خطوط پنجه کلاغی می‌تواند به رفع پف زیر چشم نیز کمک کند، اما مانند درمان‌های لیزری، تنها به پوست اطراف می‌پردازد و خود کیسه‌های زیر چشم را از بین نمی‌برد. بوتاکس در پای کلاغی می‌تواند به کاهش تنش اطراف چشم و شل کردن چین و چروک‌ها کمک کند که منجر به جوانسازی نواحی دور چشم می‌شود. بوتاکس مانند فیلر نیز موقتی است و برای حفظ نتایج باید هر سه تا شش ماه یکبار تزریق شود. همچنین مهم است که بوتاکس بین لبه بیرونی چشم و شقیقه تزریق شود و نه در امتداد پلک پایین، زیرا می‌تواند باعث شود که پلک رنگ خود را از دست بدهد و کره چشم را نپوشاند.

لایه برداری شیمیایی

سومین روش درمان پف زیر چشم، لایه برداری شیمیایی با از بین بردن لایه‌های رویی سطحی، چین و چروک پوست زیر چشم را درمان می‌کند. استفاده از محلول‌های شیمیایی در مطب سلول‌های قدیمی پوست را حل می‌کند تا پوست سفت‌تر و روشن‌تر شود. بسته به نوع پوست و قرار گرفتن در معرض نور خورشید، نتایج می‌تواند چند سال باقی بماند. در طول درمان، یک یا چند ماده شیمیایی روی پوست اعمال می‌شود. در طی یک تا 14 روز بعد، پوست درمان شده لایه برداری شده و پوست جدید در حال رشد در محل ظاهر می‌شود. لایه برداری عمیق‌تر نتایج چشمگیرتری ارائه می‌دهد، اما نیاز به زمان بیشتری دارد و ممکن است خطر یا ناراحتی بیشتری را به همراه داشته باشد.

راه حل‌های خانگی درمان پف زیر چشم

راه حل های خانگی درمان پف زیر چشم

در حالی که هیچ محصول موضعی زیر چشمی با درمان‌های جراحی و غیرجراحی قابل مقایسه نیست، اما انواع درمان پف زیر چشم خانگی نیز موثر هستند. کرم‌های زیر چشم و محصولات جوان کننده بسیار مفید هستند. برای سفت شدن پوست و کاهش ظاهر پف زیر چشم، پلاستیک چندین کرم و محصولات مراقبتی را به زیباجو تجویز می‌کند. برخی از افراد کرم‌های بدون نسخه‌ای را که برای درمان هموروئید طراحی شده‌اند، زیر چشم خود می‌زنند. مواد تشکیل دهنده این کرم رگ‌های خونی را برای کاهش پف باریک می‌کند؛ اما بهتر است کرم مورد استفاده تحت نظر پزشک باشد.

بیشتر بخوانید: درمان کبودی و ورم چشم بعد از عمل بینی

علاوه بر دانستن اینکه چه محصولاتی برای درمان پف زیر چشم مناسب خواهد بود، بسیار مهم است که بدانید باید از کدام یک از آنها اجتناب کنید. پوست پلک بسیار حساس است، بنابراین مهم خواهد بود که از هر نوع محصولی استفاده نکنید مگر اینکه به طور خاص برای پلک‌ها فرموله شده باشند. همچنین مهم است که از مواد موضعی خود با ظرافت استفاده کنید، زیرا پوست اطراف چشم و پلک‌ها بسیار نازک هستند و استفاده تهاجمی می‌تواند در واقع منجر به افتادگی پوست شود. اگر هنوز هم می‌پرسید: «چگونه پف چشم را از بین ببریم؟» دو روش خانگی دیگر وجود دارند که در ادامه توضیح می‌دهیم:

  • کمپرس سرد: خنک کردن ناحیه با کاهش جریان خون، التهاب و تورم را کاهش می‌دهد. شما می‌توانید هر چیز سردی مانند کیسه یخ، کیسه سبزیجات یخ زده، برش‌های خیار سرد شده را روی چشمان بسته برای چند دقیقه قرار دهید.
  • کافئین: کافئین منقبض کننده عروق است، یعنی رگ‌های خونی را منقبض می‌کند. بسیاری از شرکت‌های لوازم آرایشی برای کاهش پف زیر چشم، کرم‌های دور چشم حاوی کافئین می‌فروشند. همچنین می‌توانید چای کیسه‌ای خنک شده را روی چشمان بسته خود قرار دهید.

متن انگلیسی:
For much the same reason that eating too much salt can cause puffy eyes, the salt in tears can cause fluid retention around the eyes when you cry. The more you cry, the worse the swelling can become.

ترجمه متن:
تقریباً به همان دلیلی که مصرف زیاد نمک می‌تواند باعث پف چشم شود، نمک موجود در اشک نیز می‌تواند باعث ت
جمع مایعات در اطراف چشم‌ها هنگام گریه کردن شود. هرچه بیشتر گریه کنید، ورم می‌تواند شدیدتر شود.  

verywellhealth

سوالات متداول پف زیر چشم

پرسش‌ها و پاسخ‌های متداول در مورد پف زیر چشم به شرح زیر است:

علت پف زیر چشم چیست؟

‌پف زیر چشم می‌تواند ناشی از عواملی مانند کمبود خواب، آلرژی، احتباس مایعات، افزایش سن و ژنتیک باشد.

چه درمان‌های خانگی می‌توانند پف زیر چشم را کاهش دهند؟

کمپرس سرد، برش‌های خیار و چای کیسه‌ای سرد می‌توانند با انقباض رگ‌های خونی، پف زیر چشم را به طور موقت کاهش دهند.

آیا درمان‌های پزشکی برای پف زیر چشم وجود دارد؟

بله درمان‌هایی مانند بلفاروپلاستی و انواع جراحی پل پایین می‌توانند پف زیر چشم را از بین ببرند.

آیا ماسک‌های چشم می‌توانند به کاهش پف چشم کمک کنند؟

ماسک‌های دور چشم به‌ ویژه آنهایی که حاوی عوامل خنک‌ کننده یا موادی مانند خیار و آلوئه‌ورا هستند، می‌توانند به تسکین و کاهش پف‌ زیر چشم کمک کنند.

آیا پف زیر چشم نشانه بیماری است؟

گاهی اوقات، پف مداوم می‌تواند نشان دهنده یک مشکل پزشکی مانند مشکلات تیروئید یا بیماری کلیوی باشد.

چقدر سریع می‌توان ‌پف زیر چشم را کاهش داد؟

‌پف زیر چشم را می‌توان در عرض چند دقیقه با استفاده از کمپرس سرد کاهش داد، اما کاهش طولانی مدت ممکن است نیاز به تغییر سبک زندگی یا درمان‌های پزشکی داشته باشد.

راه‌حل‌های مرتبط

جوانسازی با لیزر
0 تصویر قبل و بعد

نظر شما

نظرات (2)

فاطمه

من خودم همیشه از یخ استفاده می کنم قبل از آرایش کردن و خیلی تاثیر داره

ملیحه غلامی

من دخترم حدودا شش ماه است الان چند روزه احساس می کنم پف زیر چشم داره می تونید کمکم کنید؟

لینک‌های مرتبط