Belorens Logo
معصومه S7 تیر 1403

لمینت محکم تره یا کامپوزیت؟

من میخوام برم دندونهامو درست کنم ولی هنوز مرددم که لمینت کنم یا کامپوزیت.کسی میدونه لمینت محکم تره یا کامپوزیت؟که طول عمر بیشتری داشته باشه

پاسخ خود را بنویسید...

تفاوت‌های بین لمینیت و کامپوزیت شامل مواردی است که در اینجا به آن‌ها اشاره می‌کنم:

کامپوزیت توسط دندانپزشک در مرکز دندان‌پزشکی انجام می‌شود و در لمینیت دندان‌ها حدود 3 دهم تا 5 دهم تراش می‌خورد که البته این تراش آسیبی به مینای دندان نمی‌رساند و بعد به لابراتوار انتقال داده می‌شود و قالب گرفته خواهد شد و در لابراتوار داخل کوره قرار می‌گیرد و به صورت نانو سرامیک ساخته می‌شود و معمولاً بین 2 تا 3 هفته زمان خواهد برد و مثل یک کاور روی دندان قرار می‌گیرد.

طول عمر کامپوزیت بین 3 تا 5 سال بسته به نگهداری و لایف‌استایل بیمار خواهد بود و طول عمر لمینیت حداقل 20 سال خواهد بود.

کامپوزیت خاصیت رنگ‌پذیری دارد و معمولاً تا 48 ساعت اول رنگ‌پذیری بالایی دارد و باید از خوردن مواد رنگدانه‌دار مثل سیگار، قهوه و چای که رنگدانه قوی دارند اجتناب کرد.

48 ساعت اول نگهداری از کامپوزیت دندان بسیار مهم است و نکته مهم این است که در طی زمان 3 تا 5 سال، کامپوزیت قابلیت رنگ‌پذیری خواهد داشت؛ اما در لمینیت که پس از آماده‌سازی در لابراتوار روی دندان نصب خواهد شد، مشکلی با عنوان رنگ‌پذیری و تغییر رنگ نخواهیم داشت و بیمار بلافاصله یک ساعت بعد از نصب لمینیت‌ها به راحتی می‌تواند از مواد خوراکی رنگدانه‌دار استفاده کند و رنگ لمینیت، حداقل تا 20 سال ثابت خواهد بود.

جنس لمینیت به واسطه ساخته شدن در کوره، در فضای آزمایشگاهی، قطعاً محکم‌تر است و مشکلاتی اعم از لب پریدگی یا شکستگی لمینیت دندان وجود ندارد؛ اما این اتفاقات در کامپوزیت محسوس است و امکان شکستگی وجود دارد.

در مراکز دندانپزشکی، شکستگی کامپوزیت یک بار به صورت رایگان ترمیم خواهد شد.

توصیه می‌شود یک بار در سال برای کامپوزیت پالیش انجام شود اما در لمینیت نیاز به پالیش نیست چون تغییر رنگ در لمینیت وجود ندارد.

در پاسخ به سوال کامپوزیت دندان بهتر است یا لمینت ؟ باید گفت از لحاظ دوام و ماندگاری لمینیت از کامپوزیت بهتر است. برای انجام لمینیت نیاز به تراشیدن دندان هست ولی کامپوزیت در بیشتر موارد بدون تراش انجام میشود.

به هر صورت بهتر است ابتدا معاینه بالینی دقیق روی دندانهای شما انجام شود تا متناسب با نیازهای دندان شما بهترین روش برای شما انتخاب شود.

پاسخ شما
discussion_inside.reply_modal.editor_placeholder
discussion_call_to_action.title

discussion_call_to_action.description